Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMoe, Guro
dc.contributor.advisorBjørndal, Kristin
dc.contributor.authorSlettstrand, Alicia
dc.contributor.authorNyvoll, Lene
dc.date.accessioned2023-08-25T06:59:06Z
dc.date.available2023-08-25T06:59:06Z
dc.date.issued2023-05-16en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om undervisning om tallforståelse gjennom lek på andre trinn. Hensikten med studien er å forske på hvilken måte leken blir ivaretatt i undervisning om tallforståelse. Vi ønsket i tillegg å øke vår kompetanse om faglige og sosiale valg som tas når en lærer skal undervise på varierende og aktive måter. Målet for studien innebar å undersøke ulike pedagogiske og faglige valg lærere velger å ta når de underviser. På bakgrunn av formålet vi hadde for studien, utformet vi følgende problemstilling: «Hvilke didaktiske overveielser gjør lærere når de underviser om tallforståelse gjennom lærende lek på 2. trinn?» For å kunne svare på vår problemstilling gjennomførte vi en kvalitativ casestudie. Vi kontaktet to lærere vi visste hadde erfaring med undervisning av tallforståelse på lekende måter. Lærerne jobbet i tillegg på de minste trinnene og vi valgte å kontakte dem å høre om de var interessert i et intervju. Lærerne virket positive til prosjektet og takket ja til å delta. Vi lagde oss en intervjuguide med spørsmål som egnet seg for vår problemstilling. For å samle inn data gjennomførte vi et gruppeintervju med de to kontaktlærerne på andre trinn. Videre analyserte vi dataen ved hjelp av tematisk analyse, med inspirasjon fra to varianter. De to analysemetodene var Braun og Clarke og deres refleksive tematiske analyse og Aksel Tjora sin stegvis deduktiv induktive metode, hvor begge la opp til empirinær analyse. Funnene visste til at de to lærerne tok valg på bakgrunn av erfaringer med aktiv og variert undervisning om tallforståelse. Lærerne henter inspirasjon fra hverandre og kollegaer og tilegner seg stadig ny kompetanse. Funnene viste også til at lærerne tar i bruk lekende tilnærminger i undervisning om tallforståelse, som har likheter med utforskende matematikk. De bruker lekende læring når de skal undervise om tallforståelse, og velger aktivt å ta i bruk ressurser, konkreter og visualisering. På bakgrunn av alle disse overveielsene lærerne tar i bruk, så fikk vi et godt innblikk på hvilken måte de tilpasser undervisningen om tallforståelse til elevene på andre trinn.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30394
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3908
dc.titleKan man leke seg til tallforståelse?en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)