Viser treff 356-375 av 7111

    • Å snakke med de døde. En studie i Ingvar Ambjørnsens novelle "Skallene" 

      Heldal, Anja; Andersen, Bjørn Inge Berger; Johnsen, Henry Andreas Øien; Nordøy, Atle Tord; Velsand, Birgit (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2006)
    • Å snakke norsk som andrespråk. Er det bare i språkfag man er flerspråklig? 

      Teig, Vilde Therese; Sørbøen, Torun Rasmussen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      I denne masteroppgaven belyses de erfaringer lærere med elever med norsk som andrespråk i klassen fremhever som viktige. Spørsmålene som stilles er hvordan lærerne selv fremstiller sin egen kompetanse for å arbeide med elever med norsk som andrespråk, og hvilke utfordringer de beskriver at de har opplevd i organiseringen av opplæringen av disse elevene. Studien er kvalitativ med en fenomenologisk ...
    • Å sprite, eller ikke sprite? En mikrososiologisk observasjonsstudie av smittevernsrutiner i det offentlige rom. 

      Wiik, Eline Isaksen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-06-22)
      Temaet for denne masteroppgaven er smittevernshåndtering i mikrososiale situasjoner i det offentlige rom ved en helseinstitusjon. Problemstillingen oppgaven ønsker å besvare er «Hvilke uformelle mikrososiale mekanismer påvirker om individer følger opp smitteverntiltakene ved en helseinstitusjon?» Problemstillingen er konkretisert tre forskningsspørsmål for å finne ut hva som skjer i denne situasjonen, ...
    • Å stå alene: Pedagogisk arbeid med barnehagebarn i fosterhjem 

      Skaug, Linda Severine Kolloen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-11)
      Tittel: Å stå alene: Pedagogisk arbeid med barnehagebarn i fosterhjem. Bakgrunn og formål: Barn i fosterhjem kan ha en risiko for en svakere sosial- emosjonell fungering på grunn av omsorgssvikt. Ved 8 årsalder viser barn som ble plassert før 2-3 årsalder mer utagerende og innadvendt atferd. Det er også en risiko for svakere allsidig utvikling. Barnehagen er en arena for tidlig innsats, og det ...
    • Å studere elevers læring gjennom en fokuselev 

      Klemp, Torunn; Nedberg, Audhild (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og sosiale utvikling over tid i praksis (fokuselev). Gjennom undervisning i forkant og underveis får studentene faglig ballast til å observere, forstå og beskrive elevens kompetanse. ...
    • Å ta eierskap. Samisk bygningsrelatert kunst 

      Haugdal, Elin Kristine (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-09-15)
      I denne artikkelen undersøkes bygningsrelatert kunst i et utvalg offentlige bygninger i Sápmi fra 1960-tallet til i dag, som et bidrag til å skape samisk identitet og tilhørighet. Artikkelen setter søkelyset først og fremst på de permanente kunstverkene som har vært en del av arkitekturen og satt sitt preg på denne, men trekker også inn mer temporære prosjekter. Med drivkraft i samisk selvrepresentasjon ...
    • «Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget 

      Bewalitz, Katharina Andersen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      Denne oppgaven handler om norsklæreres praksis og tanker ved bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i videregående skole. Jeg har undersøkt hvilke læremidler og tematikker som tas i bruk, samt hvilke roller enkeltlæreren, skolen og lokalsamfunnet har i disse valgene. Prosjektet bygger på empiri fra fire kvalitative intervju med ulike lærere i videregående skole. Oppgavens teoretiske ramme ...
    • "Å tenkje som en fauel" Med videokamera i utforskning av relasjonsbygging og meningsdannelse mellom menneske og fugl 

      Sundsvold, Bente (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-12-19)
      I artikkelen undersøkes hvordan bruken av videokamera i feltarbeidssituasjonen kan bidra til å utforske og utvikle tilnærminger til relasjonsbyggingen mellom to ulike arter, menneske og fugl. Empirien er hentet fra ærfuglrøkt på Helgelandskysten, og til en kvinnes arbeid med å bygge opp et nedlagt egg- og dunvær. Hun skal venne ville ærfugler (<i>Somateria mollissima</i>) til mennesker, bygge opp ...
    • Å tilpasse opplæringen i arbeidet med muntlige presentasjoner. En casestudie om hvordan lærerne arbeider for å tilpasse arbeidet med muntlige ferdigheter 

      Johansen, Line Hågensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-30)
      Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å undersøke hvordan lærere tilpasser opplæringen i arbeidet med muntlige presentasjoner. For å svare på problemstillingen min har jeg valgt en kvalitativ tilnærming, med intervju og observasjon som metode for datainnsamling. Observasjonen ble gjennomført i en 4.klasse, hvor jeg fulgte en gruppe på 12 elever. Jeg har vært en observatør i klassen fra ...
    • Å tilrettelegge for jobbnærvær på arbeidsplassen - mer enn å forebygge og redusere sykefravær 

      Gabrielsen, Ruth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-22)
      Denne oppgaven handler om å tilrettelegge for jobbnærvær på arbeidsplassen. Gjennom kvalitative intervju med mellomledere og IA-rådgivere i offentlige institusjoner ønsker jeg å vise at det å tilrettelegge for jobbnærvær er mer enn å bare forebygge og redusere sykefravær. Det handler om å fokusere på gode arbeidsmiljø, sosial integrasjon og å “se” den enkelte. Mellomlederen er ansvarlig for å oversette ...
    • Å tilrettelegge for motivasjon og engasjement. En kvalitativ studie av læreres beskrivelser av motivasjon og hvilke implikasjoner det gir for skoleledelse. 

      Hustvedt, Lasse (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Sammendrag Mastergradsoppgaven er en kvalitativ studie av motivasjon og engasjement hos lærere. Problemstillingen i oppgaven er: Hvordan kan skoleledelsen legge til rette for motivasjon og engasjement hos lærerne på skolen? Ved bruk av fenomenologisk intervju har jeg intervjuet 6 lærere i ulik aldere. Det teoretiske grunnlaget for studien bygger på selvbestemmelsesteorien ( Ryan og Deci ,1985). ...
    • Å undervise om 22. juli - En kvantitativ og kvalitativ studie om hvordan lærere underviser om terrorhendelsen på ungdomstrinnet 

      Andreassen, Charlotte (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Den nye læreplanen LK20 pålegger lærere å inkludere 22. juli i undervisningen. I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan lærere underviser om 22. juli i samfunnsfag på ungdomstrinnet etter innføringen av ny læreplan. Studien tar utgangspunkt i fire forskningsspørsmål: 1) Hvilken betydning har læreplanforankringen av 22. juli hatt for om lærere underviser mer om tematikken enn tidligere? 2) ...
    • Å utforske i kunst og håndverk. En søken etter eget uttrykk 

      Sømhovd, Vivi-Ann Andreassen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)
      I denne masteroppgaven Å utforske i kunst og håndverk, ønsker jeg å finne frem til ny innsikt gjennom arbeid med utforsking som prosess og metode. Med utgangspunkt i eget skapende arbeid søker jeg å oppnå en bredere forståelse for arbeid med utforskende tilnærminger i praktisk estetiske fag, både knyttet til eget skapende arbeid og som undervisningsmetode. Oppgaven tar utgangspunkt i eget forprosjekt ...
    • Å utvikle samfunnsborgere i fremtidens skole. Betydningen av globalisering av sted og stat 

      Lind, Eirik Gjessing (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)
      Diskursanalysen ser på hvordan begrepet globalisering brukes av Ludvigsen-utvalget (NOU 2015:8) og Stortingsmelding 28 (Kunnskapsdepartementet, 2016). Denne bruken sees opp mot teori utviklet av Ulrich Beck (2006) og Doreen Massey (1997), og et alternativt perspektiv på samfunnsutviklingen presenteres. Et perspektv som leder frem til fremtidens skole bør utdanne elevene i for hold til et kosmopolitisk ...
    • Å utøve ledelse fra hjemmekontor. En kvalitativ undersøkelse i Tolletaten rundt det å lede fra pålagt hjemmekontor over tid i en verdensomspennende pandemi 

      Johansen, Thore; Stenseth, Gøran (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-13)
      Med bakgrunn i Covid-19 pandemien som påvirket hele verdenssamfunnet og Norge, ble mange av lederne i Tolletaten pålagt bruk av hjemmekontor i mars 2020 som et smittereduserende tiltak. Som en følge av dette måtte flere ledere i Tolletaten utøve ledelse i andre omgivelser enn sammen med sine ansatte. Nye samhandlingsverktøy som digitale plattformer ble innført og tatt i bruk for å muliggjøre dette. ...
    • Å vite hva som foregår... Med vurderingspraksis i klasserommet i fokus 

      Falstad, Marit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-14)
      Formativ vurdering er en del av underveisvurdering, som er lovpålagt i forskrift for opplæringsloven. Formativ vurdering skal hjelpe elevene til å se egen læring og læringsprosess. Fokuset på bruk av vurdering i klasserommet har blitt større, og flere forskningsprosjekter har sett på hva som skal gjøres for at vurderingen blir en naturlig del av undervisningspraksisen til den norske læreren. I ...
    • Å være eller ikke være førskolelærer 

      Jenssen, Monica (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-31)
      Sammendrag Tema for denne masteroppgaven har vært valg av førskolelærerutdanning og motivasjon til å fortsette i yrket etter ett visst antall år. Vi har i Norge i dag full barnehagedekning. Det vil si at alle som vil ha en barnehageplass skal få tilbud om det i fra kommunen de bor i. Alle barn under 6 år har altså rett til en barnehageplass. Barnehagesektoren er i en enorm utvikling og er i dag ...
    • «Å være i barnehage må faktisk være en av Norges tøffaste jobba». Endring av styrerrollen i løpet av en 20-årsperiode 

      Lund, Ragnhild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-14)
      Denne kvalitative masteroppgaven retter fokus mot endringer i utførelse av jobben som styrer i barnehagen i tiden etter innføring av Rammeplan for barnehager i 1995. Hvordan opplever styrerne at jobben har endret seg og hva kjennetegner endringene? For å få hjelp til å svare på og utdype spørsmålet har jeg intervjuet 3 styrere fra private og kommunale barnehager. Alle har over 20 års ...
    • «Å være med på noe». En studie av motivasjon og fellesskap i Buktafestivalen 

      Alexandersen, Hilde (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne avhandlingen er et resultat av mitt masterprosjekt i sosialantropologi som ble påbegynt våren 2014. Prosjektet tar for seg Buktafestivalen, en musikkfestival i Tromsø som jeg selv var aktiv i, i løpet av feltarbeidet. Hensikten med prosjektet var å se på hvordan organisasjonen til Buktafestivalen fungerte internt, og hvordan folk i organisasjonen forholdt seg til de økonomiske ...
    • «Å være rusavhengig er en 24 timers jobb» - En kvalitativ studie om betydningen av aktiviteter i ettervern for mennesker med rus- og psykiske helseutfordringer 

      Basma, Ann-Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Hensikten med studien har vært å undersøke hvilken betydning aktiviteter har i ettervern for personer med rus- og psykiske helseutfordringer i nordnorske kommuner, samt å undersøke hva som hemmer og fremmer et godt ettervern med mulighet for aktiviteter. Ved å sette søkelys på dette kan en bidra til at personer som har utfordringer med rus- og psykisk helse får best mulig vilkår i ettervern og ...