Viser treff 336-355 av 7097

    • Å gripe og bli grepet – for å begripe. Lærerstudenters opplevelse av praksisopplæringen og dens betydning for profesjonell utvikling 

      Sørensen, Yvonne (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2019-04-15)
      I denne studien undersøkes praksisopplæringens betydning for lærerstudenters profesjonelle utvikling ved å innta studentperspektivet. Studien er en fenomenologisk studie. Formålet med studien er å utvikle forskningsbasert kunnskap som kan bidra til et mer helhetlig og nyansert perspektiv på lærerstudenters profesjonelle utvikling i praksisopplæringen. Profesjonell utvikling forstås i denne sammenhengen ...
    • Å ikke snakke om det. En studie av selvpresentasjon, inntrykkskontroll og avoidance som strategi i Nord-Irland. 

      Stenberg, Michael Sverdrup (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-16)
      Denne avhandlingen handler om hvordan personer som ikke ønsker å ta del i den sekteriske splittelsen av Nord-Irland, benytter seg av unnvikelsesstrategier for å melde seg ut. Sekterisme har preget samhandlingen mellom de to etniske fellesskapene i Nord-Irland i gjennom århundrer, og legger føringer for hvor man kan bevege seg, hvem man kan omgås med og hva man kan uttale seg om. Mitt fokus er på de ...
    • Å ikke være en sau. En spørreundersøkelse om hvordan ungdom opplever egen trivsel, læring, inkludering og atferd i dramakonteksten. Oppfulgt av dybdeintervjuer 

      Fossesholm, Stine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-10)
      Dette studiet har sin bakgrunn i min interesse for bruk av kreative fag i samfunnet, herunder bruk av drama, og min interesse for ungdom som strever med ulike typer atferd. Den har blitt til på bakgrunn av de ungdommene jeg har møtt som mestrer dramakonteksten bedre enn skolekonteksten. Studiet gir et viktig tilskudd til forskningen både innenfor det teaterfaglige og det spesialpedagogiske feltet. ...
    • Å kjenne lakselusa på gangen. En studie av oppdrettsnæringens omdømmeforsvar 

      Bakke-Jensen, Hanna Kristie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Denne oppgaven handler om oppdrettsnæringens omdømmeforsvar i lakseluskrisen begrenset til perioden 2014 til 2018. Hensikten med studien er å skape økt forståelse om fenomenet omdømmeforsvar, ved å undersøke problemstillingen: Hvilke forsvarsstrategier ble valgt av oppdrettsnæringen under lakseluskrisen og var de valgte strategiene velegnet til å forsvare omdømme ifølge litteraturen? Det teoretiske ...
    • Å klatre på russisk. En korpusundersøkelse av russiske verb for å klatre. 

      Johansen, Lise (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-10)
      I denne masteroppgaven tar jeg for meg og sammenligner de russiske verbene for å klatre. Jeg har gjort en korpusundersøkelse, og tatt i bruk både Det russiske nasjonalkorpuset (RNC) og parallellkorpuset RuN, som er utviklet ved Universitetet i Oslo. RuN-korpuset består av en samling oversatte tekster. Russiske bevegelsesverb har enretningsverb og flerretningsverb, eller bestemte og ubestemte ...
    • Å komme i havn. En studie av interessekonflikten og maktkampen rundt ny havneterminal i Tromsø 

      Nylund, Ingvild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-30)
      Masteroppgaven tar for seg interessekonflikten og maktkampen som oppsto i forbindelse med planene om en havneterminal på Prostneset i Tromsø, med hovedvekt på perioden 2009-2011. Det er generelt stor enighet om behovet for en terminal, uenigheten dreier seg om hvor stor og omfattende utbyggingen av terminalområdet skal være. Konflikten startet som en debatt på lokalt nivå, det ble blant annet opprettet ...
    • Å legge til rette for at arbeidsinnvandrere kan leve gode liv. En studie av arbeidsinnvandreres levekår i Tromsøregionen 

      Olchoviciute, Patricija (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg arbeidsinnvandreres levekår i Tromsøregionen og hvordan vertskommunene Tromsø, Karlsøy, Balsfjord, Lyngen og Storfjord kan legge til rette for at de skal kunne leve gode liv her. Befolkningsstatistikken preges av stadig synkende fødselsrater, aldrende befolkning og i det siste også redusert arbeidsinnvandring (Onsager, 2019). Mange kommuner ser på tilflytting, ...
    • Å leve mellom kjønn. Ein kvalitativ studie av kjønnsmangfald og identitetsforhandlingar hos menneske med kjønnsidentitetstematikk. 

      Hansen, Sigrid Agnethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)
      I denne studien utforskar eg kva det vil seie å leve mellom kjønn. Det er ein kvalitativ studie som baserer seg på ti intervju med ti informantar frå ulike stader i Norge. Informantane er menneske med kjønnsidentitetstematikk, og er ei blanding av transpersonar og menneske med diagnosen transseksualisme. Fokus for studien er å vise korleis desse menneska forhandlar og forvaltar sin kjønnsidentitet, ...
    • Å lykkes med Forskerspiren. En studie om implementering av hovedområdet Forskerspiren i naturfaglæreres undervisningspraksis. 

      Pedersen, Ragnhild Synnøve (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      Denne studien retter et positivt blikk på implementering av forskerspiren, et hovedområde i læreplanen for naturfag (LK06). Det er viktig og aktuelt, å prøve og avdekke hvilke faktorer som kan bidra til en vellykket implementering i en organisasjon som skolen. Formålet med forskningsprosjektet er å bidra med innsikt i hvordan lærere kan lykkes med implementering av forskerspiren, og hvilke faktorer ...
    • «Å lære å håndtere meningsbrytninger» 

      Bakkejord, David (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Samfunnsfag er et fag som ikke nødvendigvis har rette og gale svar, noen ganger er temaene åpen for diskusjon. På grunn av dette er samfunnsfag ett passende fag for å utvikle demokratisk aktive medborgere. Denne masteroppgaven tar sikte på å få innsikt i hvordan samfunnsfagslærere på ungdomsskoler tenker omkring meningsbrytninger i klasserommet. Problemstillingen for oppgaven er som følger «Hvordan ...
    • Å lære bort divisjon med brøk. Hvordan forklarer matematikklærere i ungdomsskolen sin undervisning i emnet divisjon med brøk? 

      Vedvik, Ole Christian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)
      I dette mastergradsprosjektet har jeg sett nærmere på hvordan lærere forklarer sin undervisning knyttet til emnet divisjon med brøk. Hensikten med undersøkelsen har vært å avdekke sentrale kjennetegn ved ulike måter å undervise på når det gjelder det aktuelle emnet. Som et teoretisk grunnlag for oppgavens tematikk har jeg i det andre kapittelet løftet frem ulike forståelser av brøk, divisjon og ...
    • "Å mestre skolen er å mestre livet". En kvalitativ studie om hvordan arbeid med elevers selvoppfatning kan fremme livsmestring blant elever i barneskolen 

      Pettersen, Martine; Johansen, Marte Djupvik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      I denne masteroppgaven belyses forhold som fremstår sentrale i arbeidet med elevers selvoppfatning, med tanke på å skulle fremme livsmestring hos elever i barneskolen. Målsettingen med studien er å bidra til ny og fremtidsrettet forskning på dette fagfeltet, i forkant av fagfornyelsen som gjelder fra høsten 2020. I søken etter sentrale forhold ses det på sammenhenger mellom samfunnets utfordringsbilde ...
    • Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen 

      Rushfeldt, Håvard Sotkajærvi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Oppgaven tar for seg pedagogisk entreprenørskap som begrep og fenomen i dagens skole. I forskningsprosessen har jeg tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: «Kan entreprenørskap være svaret på hvordan skolen kan imøtekomme framtidens kompetansebehov?» Jeg ønsket å se på hvorvidt pedagogisk entreprenørskap vil være svaret på hvordan skolen kan ivareta framtidens kompetansekrav i forhold til ...
    • Å møte naturfaglige begreper med to språk. En casestudie av elevers bruk av samisk og norsk i samtaler rundt naturfaglige begreper 

      Mulder, Kari Marlene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)
      Denne casestudien undersøker hvordan tospråklige elever som snakker nordsamisk og norsk bruker begge språkene i samtaler rundt naturfaglige begreper. Casene i studien er to elevgrupper fra ungdomsskole og videregående skole. Formålet var å finne ut hvilke språklige praksiser elevene bruker, og hvordan de to språkene brukes for å søke etter eller uttrykke begrepsforståelse. Studien er forankret i ...
    • Å overleve som lærer. En studie om hvorfor lærere opplever det utfordrende å overleve i lærerrollen 

      Ellingsen, Peggy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Masteroppgaven tar for seg en intervjustudie om hvorfor lærere opplever det utfordrende å overleve i lærerrollen. Bakgrunnen for studien er at det er mange lærere som forlater eller slutter i yrket, både nyutdannede og erfarne lærer forlater yrket. Det er uro rundt lærerrollen og hvis dette fortsetter vil det bli et samfunnsproblem hvor Norge vil mangle 11.000 lærere i 2020. Trenden viser seg også ...
    • Å skape historie : et essay om historisk bevissthet 

      Kristensen, Ivar Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-15)
      Dette essayet handler om hva det vil si å skape historie. Det tar for seg hvordan forestillingen om en stor sammenhengende historie (den europeiske historien, eller historien overhodet ) oppstod sammen med en ny forståelse av hva det vil si å skape historie; hva som har kjennetegnet denne nye eller ”moderne” historieforståelsen, og hvordan den vil kunne affekteres hvis forestillingen om den store ...
    • "Å skape mening i konsolideringens navn". Den russiske revolusjonens hundreårsjubileum 

      Nielsen, Jens Petter (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      The centenary of the Russian Revolution is to be commemorated in 2017. This article concerns the Putin administration’s approach to history regarding the event. Generally speaking, Putin’s approach to history aims to use historical knowledge as a vehicle for the promotion of national unity, following the long period of disruption and decline after the dissolution of the Soviet Union in 1991. It is ...
    • Å skape rom for flerspråklighet. En studie av diskursive vilkår for barnehagens språklige praksis med flerspråklige barn 

      Pesch, Anja Maria (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2018-03-01)
      I denne studien utforskes diskursive vilkår for barnehagelærers språklige praksis med flerspråklige barn. Studien er en kvalitativ etnografisk kasusstudie av to barnehagers språklige praksiser, en i Nord-Norge og en i Tyskland. Studiens formål er å få større innsikt i hvordan forståelser av flerspråklighet i barnehagen skaper rom for barnehagelærers flerspråklige praksis og for samarbeid med barnas ...
    • Å skrive om fortidens samiske mennesker 

      Rasmussen, Siv (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018)
      Hva ville fortidens samer si dersom de kunne lese det som er skrevet om dem? Ville de kjenne seg igjen i beskrivelsene, og ville de føle seg forstått? Eller ville de riste på hodet og si: – Nei, denne forfatteren vet jo ingenting om vårt egentlige liv. Vi forklarte jo dette for han presten som var her, men han har misforstått fullstendig.
    • Å skrive seg til lesing: En bedre tilpasning til elevmangfoldet? 

      Høidahl, Sofie Serine; Maribu, Kristine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Bakgrunnen for denne oppgaven er fokuset på forskningsbaserte tilnærminger til skrive- og leseopplæringen som vi har blitt presentert for gjennom lærerutdanningen, og vår opplevelse av at mange lærere støtter seg til et systematisk bokstavprogram i den første skrive- og leseopplæringen. Formålet med studien har derfor vært å undersøke og belyse hvordan man kan legge til rette for at elevene kan ...