Browsing Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning by Title
Now showing items 5256-5275 of 7111
-
Prosodija govorov Terskogo berega Belogo morja : predvrel'nye nabljudenija
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2001) -
Prosodija govorov Terskogo berega Belogo morja: predvrel'nye nabljudenija
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2001)The present article presents some preliminary results of the study of some prosodic characteristics of the dialects of Varzuga and Umba, two Northern Russian villages on the Ter Coast of the White Sea. In our recently collected recordings, we observed a number of prosodic characteristics which are assumed to be typical for Northern Russian. Firstly, vowels appear to be relatively short. Secondly, ... -
The Prosody of Swedish Underived Nouns: No lexical tones required
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)This paper provides a detailed representational analysis of the morpho-prosodic system of underived nouns in a dialect of Swedish. It shows that the morphology, stress and tonal patterns are not as complex as they first appear once the data are looked at in sufficient detail. Further, it shows that the renowned Swedish "lexical pitch accent" is not the result of lexical tones/tonemes. Rather, ... -
Prospero’s Game? A discussion of chaos and control in Shakespeare’s The Tempest
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-29)This thesis looks at an excerpt from Peter Hulme’s book Colonial Encounters, “Prospero and Caliban”, where Hulme explores the notion that Prospero, like Shakespeare, is dramatist and creator of theatrical effects. Like Hulme, I believe that there are two plays being enacted, yet I do not share his opinion regarding Prospero as a stage director or a playwright, nor that the play within the play is a ... -
Prostranstvo vo vremeni? Asimmetrija predloga v v prostranstvennyx i vremennyx konstrukcijax.
(Chapter; Bokkapittel, 2015) -
Protestantenes heksejakt
(Chronicle; Kronikk, 2017-11-04) -
Psycholinguistic evidence for allomorphy in Russian semelfactives = Психолингвистические данные об алломорфии в русских семельфактивах
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11-20)The Russian language is famous for having verbal Aspects, as Comrie puts it, “different ways of viewing the internal temporal constituency of a situation” (1976: 3). Traditionally, Russian verbs are considered to occur in pairs of Perfective and Imperfective verbs. Apart from the pairs, for many verbs there are other related verbs (Aktionsarten). These verbs are mostly derived from Imperfectives by ... -
Psychosocial Support and Emergency Education: An Explorative Study of Perceptions among Adult Stakeholders in Sudan and South Sudan
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-02-14)The link between education and psychosocial wellbeing is important, but complex. This study seeks to explore stakeholder’s views on the role of school education in the psychosocial support and wellbeing of children in the context of Sudan and South Sudan. Qualitative interviews were conducted among teachers, parents, counsellors, and NGO staff who were stakeholders in terms of providing education ... -
Psykiatrien som flyttet ut i bygda. En analyse av hva som skjedde da psykiatriske hjelpere skulle bidra til brukernes innlemmelse blant folk i bygda.
(Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2008) -
Psykisk helsefremmende fellesskap. En kvalitativ studie av hvordan pedagogiske ledere arbeider med inkluderende fellesskap - i et psykisk helse perspektiv.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-05)Psykisk helse i hvert møte. En kvalitativ studie om hvordan pedagogiske ledere arbeider med inkluderende fellesskap – i et psykisk helse perspektiv. Høsten 2017 ble revidert utgave av rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver gjeldende (Kunnskapsdepartementet, 2017). Blant annet sier den reviderte rammeplanen at barns psykiske helse skal fremmes i møte med barnehagehverdagen. Videre sier ... -
Psykisk uhelse i barnehage
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)Denne oppgaven handler om psykisk uhelse i barnehagen. Barn som opplever uhelse i form av mindre alvorlige og/eller tilfeldige plager kan også oppleve at det strekker seg over til mer alvorlige og langvarige symptomer som oppfyller kriteriene for en medisinsk eller psykisk diagnose. Disse plagene oppstår ofte i ung alder og atferd knyttet til dette kan observeres i barnehagen. Problemstillingen ... -
Psykologiske kontrakter i profesjoner: En casestudie av ansettelsesrelasjoner i Forsvaret
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-15)Studien har som hensikt å undersøke sammensetningen av psykologiske kontrakter blant offiserer i Forsvaret. Problemstillingen er ”Hvilke typer psykologiske kontrakter dominerer i Forsvaret og hvordan kan disse eventuelt forstås i lys av trekk ved Forsvaret som profesjon?” For det første vil studien belyse om Forsvaret som profesjon viser de samme utviklingstrekk med tanke på ansettelsesrelasjoner ... -
Psykososiale intervensjoner i klasserommet: Dugnadsarbeid på læreres bekostning? En kvantitativ undersøkelse av lærerperspektivet i Better Learning Program 2, Vestbredden-piloten
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-11-02)Better Learning Program 2 er en psykososial intervensjon utviklet av Flyktninghjelpen (NRC) og UiT- Norges arktiske universitet, som har som formål å senke stress og øke skoleferdigheter hos elever i konfliktområder som har redusert skolefungering som følge av stress og traumer. Intervensjonen ble gjennomført som et pilotprogram på Vestbredden første halvdel av 2019. I forkant av gjennomføring ble ... -
Psykososialt miljø - et relasjonelt perspektiv på klassefellesskap. En kvalitativ undersøkelse om hvordan det pedagogiske personalet beskriver den gjensidige påvirkningen mellom det psykososiale klassemiljøet og elever med nevrobiologiske vansker.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-10-30)Masteravhandlingen undersøker lærere og assistenters beskrivelser av deres respektive klassers psykososiale miljø, når klassen har en eller flere elever med nevrobiologiske vansker. Formålet er å undersøke den gjensidige påvirkningen mellom denne elevgruppen og det psykososiale miljøet. Gjennom diamantrangeringsmetoden, individuelt intervju og fokusgruppeintervju ble det samlet inn empiri om ... -
Psykososialt miljø – et relasjonelt perspektiv på klassefellesskap. En kvalitativ undersøkelse om hvordan det pedagogiske personalet beskriver den gjensidige påvirkningen mellom det psykososiale klassemiljøet og elever med nevrobiologiske vansker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-10-30)Masteravhandlingen undersøker lærere og assistenters beskrivelser av deres respektive klassers psykososiale miljø, når klassen har en eller flere elever med nevrobiologiske vansker. Formålet er å undersøke den gjensidige påvirkningen mellom denne elevgruppen og det psykososiale miljøet. Gjennom diamantrangeringsmetoden, individuelt intervju og fokusgruppeintervju ble det samlet inn empiri om ... -
Public Consultation on Proposed Revisions to Norway's Gene Technology Act: An Analysis of the Consultation Framing, Stakeholder Concerns, and the Integration of Non-Safety Considerations
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-07-08)In Norway, genetically modified organisms (GMOs) are regulated through the Gene Technology Act of 1993, which has received international attention for its inclusion of non-safety considerations. In 2017, the Norwegian Biotechnology Advisory Board triggered a process to revise the Act that included a public consultation and resulted in the “Proposal for relaxation.” Using poststructuralist discourse ... -
Public libraries as an infrastructure for a sustainable public sphere: A comprehensive review of research
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-07-08)<i>Purpose</i>: The purpose of this paper is to examine the shaping of public libraries as an infrastructure for a sustainable public sphere through a comprehensive literature review. <p> <p><i>Design/methodology/approach</i>: In order to capture the whole picture of this research field, we utilize comprehensive review methodology. The major research questions are: first, to what extent have ... -
Public libraries as public sphere institutions: A comparative study of perceptions of the public library’s role in six European countries
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-09-26)<i>Purpose</i> – The purpose of this paper is to analyze the role of public libraries as institutions underpinning a democratic public sphere as reasons legitimizing libraries compared to reasons that are more traditional and the actual use of libraries as public sphere arenas. <p> <p><i>Design/methodology/approach</i> – A survey of representative samples of the adult population in six ... -
Public libraries in Norway and the Covid-19 pandemic
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021)Public libraries have played a central role in natural disasters such as the tornado in the Gulf of Mexico in 2004/2005 and the tsunami in the Tohoku region of Japan in 2011, but also in the financial crisis from 2008. While public libraries in these crises took on a very active role in providing shelter and infrastructure for their citizens, health crises seem to tell a different story. The Covid-19 ... -
Public Libraries in Norway and the U.S.: Looking Outside During and After the Covid-19 Pandemic
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-08)Through this examination of trends in outdoor oriented librarianship in Norway and in the United States we see both similarities and differences. In both countries we see efforts focused on promoting reading outdoors. We also see efforts in both countries to take the library outside, thus perhaps ensuring the library’s continued visibility and relevance to the community served. In both cases, library ...