Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning: Nye registreringer
Viser treff 2341-2360 av 8054
-
Motivasjon i arbeid med virkelighetsnære oppgaver i en undersøkende matematikkundervisning
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-14)I denne studien har vi sett på hvordan elevers motivasjon kommer til uttrykk i arbeid med virkelighetsnære oppgaver. I alle fag vil motivasjon være viktig for at elevene skal kunne være villige til å jobbe med et tema. Vi har med bakgrunn fra egen praksis og lærerarbeid sett at mange elever i matematikk sliter med å se en mening og en relevans med det de lærer på skolen. Etter innføringen av ... -
En komparativ studie av to ulike innfallsvinkler i brøkundervisning. En casestudie som sammenligner to klasser som får brøkundervisning enten via arealmodellen eller mengdemodellen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-05)Målet med denne masteroppgaven var å undersøke om to ulike innfallsvinkler, arealmodellen og mengdemodellen, kunne ha betydning for elevenes brøkforståelse. Bakgrunnen var vår erfaringsbaserte nysgjerrighet om hvorvidt undervisningen vi hadde drevet med i mange år, var den som ga elevene best grunnleggende forståelse i brøk. Studiens forskningsspørsmål er: Hvilken betydning har undervisningens ... -
A Short Hike: Writing with a videogame
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-30)This master thesis focuses on implementing a videogame in an educational setting. By doing this, the study can focus on the pupils’ interactions with the videogame and how their texts are inspired by the videogame A Short Hike. The study was performed in two different classes in 5th and 7th grade. With this in mind, the research question is: How does an adventure videogame inspire the pupils’ writing? ... -
«Man må alltid vite hva formålet med denne teksten er, hva skal den få deg til å tro eller gjøre» - En kvalitativ studie om ungdomsskoleelevers kritiske literacy og engasjement for norskfaget i arbeid med ulike tekstformer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie hvor vi har undersøkt følgende problemstilling: På hvilken måte vil bruken av skriftlig tekst og tekst fra sosiale medier i undervisningen påvirke ungdomsskoleelevers kritiske literacy, og vil det ha noe å si for deres engasjement for norskfaget? Formålet med denne studien er å undersøke om et undervisningsopplegg der vi benytter to ulike tekster vil ... -
Muntlig deltakelse og interaksjonsmønster i klasser med få antall elever
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)I min masteroppgave er fokuset på helklassesamtaler i matematikk i klasser med få antall elever. Målet i denne oppgaven er å få en dypere innsikt i deltakelsesmønsteret og interaksjonsmønsteret i helklassesamtaler. Til dette har jeg brukt observasjon og intervju som metode. Jeg har valgt å intervjue rutinerte lærere for å få innsikt i deres erfaringer knyttet til tematikken, og for å kunne ... -
Pupils as producers of visual texts: A mixed-method study on implementing visual literacy and its effects on pupils´ multimodal texts
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)This master´s thesis is the result of a mixed-method study on the implementation of visual literacy and its effects on pupils´ attitude to images and their production of multimodal texts. While simultaneously, it reviewed how teachers can assess multimodal texts where the focus is on the visuals. The research question for this masters´ thesis is as followed: To what extent can working with visual ... -
Intercultural competence within the English subject
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)This thesis attempts to investigate two lower secondary school teachers’ possibilities for teaching intercultural competence in the English classroom, focusing on stereotypes and prejudice. Two research questions were formed with the intention of collecting data from teachers and pupils at a lower secondary school regarding their experiences with topics related to intercultural competence. In ... -
tXt-aksjonens lærerveiledninger 2014-2021: Litteratursyn og bruk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)Målsetningen med denne studien er å undersøke hvilket litteratursyn som kommer til syne i tXt-aksjonens lærerveiledninger, og hvordan ulike lærere bruker disse. Flere undersøkelser antyder at elevene i dag leser mindre enn før, noe som har gitt begrepet leselyst en ny form for relevans. Foreningen !les utarbeidet tXt-aksjonen i 1998, med det formål om å fremme leselyst hos elever i ungdomsskolen. ... -
Implementering av Thinking Classroom på småtrinnet. En kvalitativ studie om hvordan Thinking Classroom kan legge til rette for god undervisning i matematikk i henhold til læreplanen, og en lærers erfaringer fra implementeringen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-13)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har til formål å undersøke problemstillingen implementering av Thinking Classroom på småtrinnet. Etter at den nye læreplanen ble iverksatt høsten 2020 er det blitt økt fokus på selvstendighet, utforsking og problemløsning, samarbeid og kommunikasjon i matematikkfaget. Lærere har derfor et ansvar for å finne løsninger som fremmer disse evnene. Da vi ... -
“Det er liksom det første man tenker, kritisk tenkning = kildekritikk.” En kvalitativ undersøkelse om tre samfunnsfaglæreres forståelse av hvordan de realiserer kritisk tenkning i egen undervisning
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Sammendrag Masteroppgaven belyser temaet kritisk tenkning i samfunnsfag, med fokus på hvordan lærere realiserer det i klasserommet. For å få et innblikk i hvordan lærere jobber med kritisk tenkning i klasserommet, har vi gjennomført en kvalitativ forskningsmetode. Vi gjennomførte tre individuelle intervjuer med samfunnsfaglærere som har jobbet eller jobber med samfunnsfag på 5-10.trinn. Ut fra ... -
Bedre mobilitet med selvkjørende buss på Sula
(Research report; Forskningsrapport, 2022-05-18)Rapporten dokumenterer resultater fra et forprosjekt i Frøya kommune, hvor formålet har vært å frembringe et nødvendig kunnskapsgrunnlag for realisering av et transporttilbud med selvkjørende buss for øysamfunnet på Sula. Viktige problemstillinger i dette arbeidet har vært: • Hvordan kan man utforme et busstilbud som dekker målgruppens mobilitetsbehov og krav til en slik tjeneste? • Hvordan kan ... -
Finland og Sverige inn i NATO? Veien dit og konsekvenser.
(Research report; Forskningsrapport, 2022)I midten av mai skjer det en rekke avklaringer i begge våre naboland som kan lede til en felles annonsering om ønsket NATO medlemskap. Dersom Finland og Sverige sender en formell NATO-søknad, vil det utløse en todelt prosess. Sikkerhetsgarantien i NATO-traktatens Artikkel V er ikke gyldig før samtlige 30 medlemsland har ratifisert søknaden, og tiltak for å beskytte Finland og Sverige i mellomfasen ... -
Omstilling i Statped - Delrapport 1: Ansattes vurderinger i en tidlig fase
(Research report; Forskningsrapport, 2022)Rapporten viser resultater fra en spørreskjemaundersøkelse blant ansatte i Statped som ble gjennomført høsten 2021. Undersøkelsen inngår i en følgeevaluering av en omstilling i Statped som pågår i perioden 2020-2024. Spørreskjemaet var i hovedsak konsentrert om ansattes erfaringer med og vurderinger av aspekter som informasjon og informasjonsprosessen i forbindelse med omstillingen, ledelse ... -
«Om å stå han av!» Sosial tilhørighets betydning for elevenes resiliens og opplevelse av skolefungering, engstelse og ensomhet under Koronapandemien i et selvbestemmelsesperspektiv - En kvantitativ undersøkelse av sosial tilhørighets betydning for å mestre korona og å ivareta deres resiliens
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Denne oppgaven er en kvantitativ oppgave som undersøker betydningen sosial tilhørighet har på resiliens og opplevelsen av manglende skolefungering, ensomhet og engstelse under korona blant elever i Tromsøskolen i et selvbestemmelsesperspektiv. Oppgaven er en tversnittstudie med data hentet fra UITS forskningsprosjekt Trivsel i Tromsø 2 som ble hentet inn våren 2021. I disse dataene svarte 1239 elever ... -
Tilpasset opplæring og utagerende atferd.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Masteroppgaven fokuserer på hvorfor den vide forståelsen av tilpasset opplæring kan forebygge utagerende atferd. Studien er rettet mot elever i grunnskolen. Hovedformålet med studien er å se på hvordan skolen i dag kan forebygge mer av ett av de mest omfattende problemene i norsk skole. Problemstillingen ble derfor: «Hvorfor kan den vide forståelsen av tilpasset opplæring forebygge utagerende ... -
Hva påvirker lærerens praksis i arbeid med kartleggingsresultater? En kvantitativ studie av sammenhengen mellom lærerens arbeid med kartleggingsresultater og ulike påvirkningsfaktorer
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Sammendrag Studien bygger på en deduktiv tilnærming der vi har tatt utgangspunkt i en modell for hvordan kartlegging og datainnsamling bør inngå i skolens arbeid med å realisere overordnede nasjonale og lokale mål for elevens læring og utvikling. Med utgangspunkt i modellen er det utarbeidet en spørreundersøkelse, digitalt distribuert til lærere i Tromsø kommune der vi på bakgrunn av innsamlet ... -
Hvordan har Covid-19 pandemien påvirket elevrelasjoner, skoletrivsel og mobbing hos skoleelever i Tromsø? En kvantitativ undersøkelse basert på rådata fra «Trivsel i Tromsø 1 og 2».
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Covid-19-pandemien kom plutselig og overraskende på alle i 2020, og for å begrense sykdom og dødelighet ble Norges befolkning pålagt mange restriksjoner. Det var fra pandemiens start et uttalt mål å begrense konsekvensene for barn og unge i størst mulig grad, men i ettertid ansees ikke det for å ha vært helt vellykket (NOU 2022:5). Dette er en kvantitativ studie basert på rådata fra to tverrsnitts ... -
Interkulturell kompetanse hos nyutdannede lærere: begrepsforståelse og erfaringer
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Med bakgrunn i målsettingen for norsk utdanningspolitikk om å utvikle elevenes interkulturelle kompetanse er hensikten med dette forskningsprosjektet å undersøke hvilken begrepsforståelse og erfaringer/utfordringer nyutdannede lærere har med begrepet interkulturell kompetanse. For å finne svar på studiens problemstilling har jeg utformet tre forskningsspørsmål: • Hvilken forståelse av begrepet ... -
De stille barna i barnehagen
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Bakgrunn: Omfanget av psykiske lidelser blant barn og unge er økende. Internaliserte vansker er et av de mest vanligste problemområde i forhold til barns sosiale og emosjonelle utvikling. Vansker som kan være vanskelig å oppdage i tidlig alder, da de kan være små, ikke har manifestet eller har utviklet seg til alvorlige vansker enda. I barnehagen er de stille barna, de som er passive, gjør lite av ... -
Opplevelsen av hjemmeskole. En kvalitativ studie av elevers opplevelse av digital hjemmeskole under Covid-19 pandemien
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)I pressemeldingen den 12. mars 2020 vedtok Helsedirektoratet at alle barnehager, skoler og utdanningsinstitusjoner skulle stenge for å hindre spredningen av Covid- 19. I Opplæringslova (1998) er det slått fast at all ungdom har rett på videregående opplæring. Da skolene stengte ble opplæringen gitt som digital hjemmeskole. Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever på videregående skolen har ...