«Men hva betyr det å bruke det som eller ha det som en ressurs?» En kvalitativ studie av fem norsklæreres refleksjoner omkring flerspråklighet som ressurs og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/30266Dato
2023-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Fredeng, MaritSammendrag
I denne kvalitative studien har jeg undersøkt et utvalg norsklæreres refleksjoner omkring flerspråklighet som ressurs og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk i ordinær klasse. Den overordnede problemstillingen for oppgaven er: Hvilke refleksjoner gjør et utvalg norsklærere i ungdomsskolen seg omkring flerspråklighet og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk?
For å besvare problemstillingen har jeg delt den opp i to forskningsspørsmål som tar for seg norsklærernes refleksjoner omkring flerspråklighet som ressurs i læreplan og egen praksis, samt refleksjoner omkring andrespråksskrivere, skriveopplæring for og utforming av skriveoppgaver til elever med norsk som andrespråk. For å undersøke dette, har jeg gjennomført fem individuelle dybdeintervju med norsklærere i ungdomsskolen og samlet inn skriveoppgaver de har gitt til elever med norsk som andrespråk. Et sentralt funn i studien viser at norsklærerne uttrykte usikkerhet rundt gjennomføring av flerspråklighet som ressurs. Et annet funn viser at norsklærerne i hovedsak så ut til å betrakte norsk som redskapsfag i forbindelse med skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk. Et tredje funn viser at norsklærerne virket å måle skrivingen til elever med norsk som andrespråk opp mot en innfødtnorm der skrivingen ble sammenlignet med førstespråkskriving. Studien gir innsikt i lærerperspektiver på ulike forhold ved norskundervisningen i ordinær klasse, herunder skriveopplæringen, for elever med norsk som andrespråk. Sentrale begreper i oppgaven er flerspråklighet og norsk som andrespråk sett fra et didaktisk perspektiv.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: