Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohnsen, Ragni Vik
dc.contributor.authorFredeng, Marit
dc.date.accessioned2023-08-24T05:53:18Z
dc.date.available2023-08-24T05:53:18Z
dc.date.issued2023-05-15en
dc.description.abstractI denne kvalitative studien har jeg undersøkt et utvalg norsklæreres refleksjoner omkring flerspråklighet som ressurs og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk i ordinær klasse. Den overordnede problemstillingen for oppgaven er: Hvilke refleksjoner gjør et utvalg norsklærere i ungdomsskolen seg omkring flerspråklighet og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk? For å besvare problemstillingen har jeg delt den opp i to forskningsspørsmål som tar for seg norsklærernes refleksjoner omkring flerspråklighet som ressurs i læreplan og egen praksis, samt refleksjoner omkring andrespråksskrivere, skriveopplæring for og utforming av skriveoppgaver til elever med norsk som andrespråk. For å undersøke dette, har jeg gjennomført fem individuelle dybdeintervju med norsklærere i ungdomsskolen og samlet inn skriveoppgaver de har gitt til elever med norsk som andrespråk. Et sentralt funn i studien viser at norsklærerne uttrykte usikkerhet rundt gjennomføring av flerspråklighet som ressurs. Et annet funn viser at norsklærerne i hovedsak så ut til å betrakte norsk som redskapsfag i forbindelse med skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk. Et tredje funn viser at norsklærerne virket å måle skrivingen til elever med norsk som andrespråk opp mot en innfødtnorm der skrivingen ble sammenlignet med førstespråkskriving. Studien gir innsikt i lærerperspektiver på ulike forhold ved norskundervisningen i ordinær klasse, herunder skriveopplæringen, for elever med norsk som andrespråk. Sentrale begreper i oppgaven er flerspråklighet og norsk som andrespråk sett fra et didaktisk perspektiv.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30266
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3901
dc.subjectFlerspråkligheten_US
dc.subjectNorsk som andrespråken_US
dc.subjectSkriveoppgaveren_US
dc.subjectSkriveopplæringen_US
dc.title«Men hva betyr det å bruke det som eller ha det som en ressurs?» En kvalitativ studie av fem norsklæreres refleksjoner omkring flerspråklighet som ressurs og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråken_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)