dc.contributor.advisor | Johnsen, Ragni Vik | |
dc.contributor.author | Fredeng, Marit | |
dc.date.accessioned | 2023-08-24T05:53:18Z | |
dc.date.available | 2023-08-24T05:53:18Z | |
dc.date.issued | 2023-05-15 | en |
dc.description.abstract | I denne kvalitative studien har jeg undersøkt et utvalg norsklæreres refleksjoner omkring flerspråklighet som ressurs og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk i ordinær klasse. Den overordnede problemstillingen for oppgaven er: Hvilke refleksjoner gjør et utvalg norsklærere i ungdomsskolen seg omkring flerspråklighet og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk?
For å besvare problemstillingen har jeg delt den opp i to forskningsspørsmål som tar for seg norsklærernes refleksjoner omkring flerspråklighet som ressurs i læreplan og egen praksis, samt refleksjoner omkring andrespråksskrivere, skriveopplæring for og utforming av skriveoppgaver til elever med norsk som andrespråk. For å undersøke dette, har jeg gjennomført fem individuelle dybdeintervju med norsklærere i ungdomsskolen og samlet inn skriveoppgaver de har gitt til elever med norsk som andrespråk. Et sentralt funn i studien viser at norsklærerne uttrykte usikkerhet rundt gjennomføring av flerspråklighet som ressurs. Et annet funn viser at norsklærerne i hovedsak så ut til å betrakte norsk som redskapsfag i forbindelse med skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk. Et tredje funn viser at norsklærerne virket å måle skrivingen til elever med norsk som andrespråk opp mot en innfødtnorm der skrivingen ble sammenlignet med førstespråkskriving. Studien gir innsikt i lærerperspektiver på ulike forhold ved norskundervisningen i ordinær klasse, herunder skriveopplæringen, for elever med norsk som andrespråk. Sentrale begreper i oppgaven er flerspråklighet og norsk som andrespråk sett fra et didaktisk perspektiv. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30266 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3901 | |
dc.subject | Flerspråklighet | en_US |
dc.subject | Norsk som andrespråk | en_US |
dc.subject | Skriveoppgaver | en_US |
dc.subject | Skriveopplæring | en_US |
dc.title | «Men hva betyr det å bruke det som eller ha det som en ressurs?» En kvalitativ studie av fem norsklæreres refleksjoner omkring flerspråklighet som ressurs og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |