What Even is Oracy?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/30271Date
2023-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
This study investigates how oracy and communicative competence is present in a selection of Year 4 textbooks from the English subject. The motivation for this study was to gain greater knowledge about evaluating and choosing learning materials in relation to oracy. Our research question is as follows:
How are pupils in early primary education introduced to oracy through English subject textbooks, and in which ways do the tasks develop pupils’ communicative competence?
To answer our research question, we have used an exploratory sequential design, which is a mixed methods approach. As we wanted to investigate muntlighet in early primary education, we discuss what terms are appropriate to use, and decided to make use of these: oracy, oral skills, and communicative competence. Through our analysis process, we adapted a model of communicative competence, which is central throughout our thesis. The adaptation is closely related to the English subject competence aims after Year 4 in LK20.
Our findings indicate that there are several textbook tasks and activities that focus on oracy. We discuss the quality of these tasks related to; in-depth learning, varied working methods, and what kinds of skills within communicative competence the tasks practises. Findings beyond the textbooks include the importance of the teachers’ didactic competence, as well as the use of our adapted model as a didactic and analytical tool. Our findings show how important it is to be able to actively choose if and when to make use of the textbook based on subject-specific knowledge and didactic competence. Denne masteroppgaven undersøker hvordan muntlighet og kommunikativ kompetanse er til stede i et utvalg av engelske lærebøker for fjerdeklasse. Bakgrunnen for oppgaven var å øke kunnskapen om evaluering av valg av læringsmateriale knyttet til muntlighet. Vår problemstilling er som følger:
Hvordan introduseres elever på småtrinnet for muntlighet gjennom engelske lærebøker, og på hvilke måter utvikler oppgavene elevenes kommunikative kompetanse?
For å svare på problemstillingen brukte vi et exploratory sequential design, som er en mixed methods tilnærming. Ettersom vi ville undersøke muntlighet på småtrinnet diskuterer vi hvilke begreper vi fant passende. Vi benyttet disse engelske begrepene: oracy, oral skills og communicative competence. Gjennom vår analyseprosess tilpasset vi en modell av kommunikativ kompetanse, som er sentral gjennom hele oppgaven. Tilpasningen er gjort på bakgrunn av kompetansemål i engelsk etter 4. trinn i LK20.
Våre funn indikerer at muntlighet forekommer i flere oppgaver og aktiviteter i lærebøkene. Vi diskuterer kvaliteten av oppgavene relatert til dybdelæring, varierte arbeidsmetoder og hvilke typer ferdigheter innenfor kommunikativ kompetanse oppgavene øver. Funn utenfor lærebøkene inkluderer viktigheten av lærernes didaktiske kompetanse, så vel som bruken av vår tilpassede modell som et didaktisk og analytisk verktøy. Våre funn indikerer viktigheten av å kunne aktivt velge om og når læreboka skal anvendes basert på fagkunnskap og didaktisk kompetanse.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: