Et rammeverk for å identifisere kreative krav i lærebøker
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/30272Date
2023-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
Denne masteroppgaven har som hensikt å bruke et rammeverk for å undersøke kravet for
kreativitet og type svar læreverket Matemagisk 8-10 krever av elevene. Rammeverket som
blir brukt i kategoriseringen av oppgaver er inspirert av Lithner (2008), Bergqvist (2007) og
Charalambous et al. (2010). Ved å bruke rammeverkene av Lithner (2008) og Bergqvist
(2007) for å se på grad av matematisk kreativitet som kreves for å løse oppgaven, og
rammeverket av Charalambous et al. (2010) for å se på typer svar oppgavene er ute etter, skal
vi svare på følgende problemstilling:
I hvilken grad legges det til rette for kreative krav i oppgavene elevene får i Matemagisk 8-
10?
1: Hvilken grad av kreativitet krever oppgavene?
2: Hvilke typer svar krever oppgavene?
For å svare på forskningsspørsmålene har vi brukt en mixed method studie. Den kvantitative
delen vil være tallfestingen av hvor mange oppgaver som hører til i de ulike kategoriene av
kreativitet og typer svar. Den kvalitative vil være analysen av hver enkelt oppgave ved bruk
av kodeprosedyren. Vi analyserer bøkene ved en horisontal og en vertikal analyse inspirert av
Charalambous et al. (2010). Den horisontale analysen tilbyr en oversikt over læreverkets
bakgrunnsinformasjon og struktur, og den vertikale analysen brukes til å presentere funnene i
henhold til typer svar og grad av kreativitet.
Funnene viser at det var en overvekt av mindre kreative oppgaver. Type of response har
kategoriene svar, forklaring og begrunnelse. De fleste oppgavene krevde at elevene skulle
oppgi et svar. Typer svar en oppgave krevde kunne i noen tilfelle henge sammen med grad av
kreativitet i oppgaven.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: