dc.contributor.advisor | Eidissen, Thomas | |
dc.contributor.author | Jensberg, Inger-Ann | |
dc.date.accessioned | 2023-08-24T06:00:10Z | |
dc.date.available | 2023-08-24T06:00:10Z | |
dc.date.issued | 2023-05-15 | en |
dc.description.abstract | Denne mastergradsoppgaven ser nærmere på utforskende preg i et norsk læreverk for
matematikk for 10.trinn. Læreplanen pålegger lærere å drive utforskende matematikk, og på
bakgrunn av dette var hensikten med studien å avdekke i hvor stor grad oppgavene i
læreverket ivaretar Fagfornyelsens krav til utforsking i matematikkundervisningen. I tillegg
var målet å avdekke hvilke kognitive krav de gitte oppgavene stilte. Oppgavene ble også
analysert etter hvor mange mulige svar og løsningsstrategien oppgaven var åpen for.
Som teoretisk grunnlag vil relevant tematikk, og oppgavens rammeverk, beskrives i kapittel 2.
Her vil fokuset ligge på hva som ligger i begrepet utforskende matematikk, og hva som gjør
en oppgave utforskende. Det vil også legges vekt på hva læreplanen sier om utforskende
arbeid i matematikkfaget. Utover dette vil det teoretiske grunnlaget bak oppgavens
rammeverk belyses. Det teoretiske grunnlaget er sentralt i analysen, og ligger til grunn for
valg og resultater.
Studien har en mixed methods-tilnærming. Den baseres på en oppgaveanalyse bestående av
en kvantitativ og en kvalitativ analyse. All data i analysen ble ført inn i et excel-dokument, og
videre analysert derfra. Rammeverket Task Analysis Guide (TAG) var grunnlaget for den
kvalitative analysen.
Resultater i studien viser at majoriteten av oppgavene som ble analysert var oppgaver som
hadde bare ett mulig svar og én mulig løsningsstrategi. Gjennom den kvantitative analysen
kom det frem at 97% av oppgavene i hele boka bare hadde ett riktig svar, og 76% av
oppgavene kunne bare løses ved bruk av én strategi. Oppgaver med lave kognitive krav var
også dominerende i den kvalitative analysen. 83% av oppgavene som ble analysert ble
kategorisert som lave kognitive krav
Studiens resultater tyder på en lite utforskende tilnærming i læreverket, og store deler av
oppgavene som ble analysert var svært algoritmiske og lukket. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30278 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3903 | |
dc.subject | Ler-3903 Master i matematikkdidaktikk | en_US |
dc.title | Kognitive krav i norske læreverk | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |