Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEidissen, Thomas
dc.contributor.authorJensberg, Inger-Ann
dc.date.accessioned2023-08-24T06:00:10Z
dc.date.available2023-08-24T06:00:10Z
dc.date.issued2023-05-15en
dc.description.abstractDenne mastergradsoppgaven ser nærmere på utforskende preg i et norsk læreverk for matematikk for 10.trinn. Læreplanen pålegger lærere å drive utforskende matematikk, og på bakgrunn av dette var hensikten med studien å avdekke i hvor stor grad oppgavene i læreverket ivaretar Fagfornyelsens krav til utforsking i matematikkundervisningen. I tillegg var målet å avdekke hvilke kognitive krav de gitte oppgavene stilte. Oppgavene ble også analysert etter hvor mange mulige svar og løsningsstrategien oppgaven var åpen for. Som teoretisk grunnlag vil relevant tematikk, og oppgavens rammeverk, beskrives i kapittel 2. Her vil fokuset ligge på hva som ligger i begrepet utforskende matematikk, og hva som gjør en oppgave utforskende. Det vil også legges vekt på hva læreplanen sier om utforskende arbeid i matematikkfaget. Utover dette vil det teoretiske grunnlaget bak oppgavens rammeverk belyses. Det teoretiske grunnlaget er sentralt i analysen, og ligger til grunn for valg og resultater. Studien har en mixed methods-tilnærming. Den baseres på en oppgaveanalyse bestående av en kvantitativ og en kvalitativ analyse. All data i analysen ble ført inn i et excel-dokument, og videre analysert derfra. Rammeverket Task Analysis Guide (TAG) var grunnlaget for den kvalitative analysen. Resultater i studien viser at majoriteten av oppgavene som ble analysert var oppgaver som hadde bare ett mulig svar og én mulig løsningsstrategi. Gjennom den kvantitative analysen kom det frem at 97% av oppgavene i hele boka bare hadde ett riktig svar, og 76% av oppgavene kunne bare løses ved bruk av én strategi. Oppgaver med lave kognitive krav var også dominerende i den kvalitative analysen. 83% av oppgavene som ble analysert ble kategorisert som lave kognitive krav Studiens resultater tyder på en lite utforskende tilnærming i læreverket, og store deler av oppgavene som ble analysert var svært algoritmiske og lukket.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30278
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectLer-3903 Master i matematikkdidaktikken_US
dc.titleKognitive krav i norske læreverken_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)