| dc.contributor.advisor | Olufsen, Magne |  | 
| dc.contributor.author | Søsveen, Maja |  | 
| dc.date.accessioned | 2023-08-25T05:55:38Z |  | 
| dc.date.available | 2023-08-25T05:55:38Z |  | 
| dc.date.issued | 2023-05-10 | en | 
| dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en kvantitativ studie om seksualitetsundervisning som har blitt 
gjennomført blant 242 elever fra åttende til tiende trinn på fire forskjellige ungdomsskoler. 
Jeg har på bakgrunn av litteratur om seksualitetsundervisning laget en spørreundersøkelse 
som har som mål å undersøke problemstillingen: «Hvilke holdninger, erfaringer og ønsker har 
ungdomsskoleelever til seksualitetsundervisning?» Problemstillingen har blitt konkretisert 
gjennom tre forskerspørsmål: (1) Hvilke holdninger har ungdomsskoleelever til 
seksualitetsundervisning? (2) Hvilke ønsker har ungdomsskoleelever for 
seksualitetsundervisning? (3) Hvilke egenskaper vektlegger ungdomsskoleelever hos 
undervisere i seksualitetsundervisning?
På bakgrunn av resultatene fra spørreundersøkelsen har jeg analysert og diskutert kvantitative 
funn i tillegg til elevenes fritekstsvar fra to åpne spørsmål. Resultatene viser at elevene har 
positive holdninger til seksualitetsundervisning, og ønsker både mer og bedre undervisning i
fremtiden. Jeg har også sett at elevene har vært innom et stort antall temaer i undervisningen, 
men at de ønsker grundigere undervisning om de fleste temaene. Studien viser også at det 
ikke er av vesentlig betydning hvem som har undervisningen, så lenge vedkommende er en 
dyktig pedagog med kvaliteter som undervisningserfaring, fagkunnskaper, trygghet og humor. 
Jeg har også utviklet en samling av påstander (konstrukt) som har vist seg å være effektiv i 
måling av elevenes holdninger til seksualitetsundervisning. Dette verktøyet kan med fordel 
tas i bruk av andre undervisere i planleggingen av fremtidig seksualitetsundervisning. | en_US | 
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30335 |  | 
| dc.language.iso | nob | en_US | 
| dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no | 
| dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en | 
| dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) |  | 
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US | 
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US | 
| dc.subject.courseID | LER-3905 |  | 
| dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US | 
| dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US | 
| dc.title | Elevenes perspektiv på seksualitetsundervisning | en_US | 
| dc.type | Mastergradsoppgave | no | 
| dc.type | Master thesis | en |