dc.contributor.advisor | Leming, Tove | |
dc.contributor.author | Christensen, Emilie Wikhaug | |
dc.date.accessioned | 2023-08-25T05:58:10Z | |
dc.date.available | 2023-08-25T05:58:10Z | |
dc.date.issued | 2023-05-15 | en |
dc.description.abstract | Begreper er en sentral del av samfunnsfaget og for at elevene skal lære begreper må de arbeide med dem. Arbeidsmåtene som finnes i faget er mange, og ulike faktorer påvirker hvilke metoder som passer best for den gitte undervisningssituasjonen. Jeg ønsket å undersøke hvordan lærerne jobber med begrepslæring, og særlig om hvordan de forholdt seg til elever med flerspråklig bakgrunn. Problemstillingen for denne oppgaven er derfor: Hvilke didaktiske tilnærminger brukes av et utvalg samfunnsfagslærere for begrepslæring i flerspråklige klasser på ungdomstrinnet?
For å svare på problemstillingen har jeg valgt et mixed method forskningsdesign hvor jeg har gjennomført en digital spørreundersøkelse av samfunnsfagslærere på ungdomsskoler i to norske fylker, og gjennomført intervjuer med tre samfunnsfagslærere i disse fylkene. I spørreundersøkelsen hadde jeg som mål å undersøke hvilke undervisningsmetoder samfunnsfagslærerne bruker for begrepslæring og hvilke faktorer som kan påvirke hvilke metoder lærerne velger å bruke. I intervjuene ønsket jeg å undersøke hvorfor lærerne velger å bruke de ulike arbeidsmåtene og hvordan de vurderer om elevene har lært begrepene de har arbeidet med. Dataen analyseres og diskuteres i lys av perspektiver rundt den didaktiske relasjonsmodellen, samt ulike relevante faglige begrep.
Funnene i studien min viser at lærerne gjerne forklarer begrepene muntlig når de dukker opp i undervisningen. Det å sette begrepene inn i en kontekst som elevene forstår, samt samarbeid mellom elevene, er metodene som brukes mest. Andre metoder brukes i varierende grad hos de ulike lærerne. Det er flere faktorer som påvirker hvilke metoder lærerne velger å bruke, som for eksempel lærerens forutsetninger og andre rammefaktorer. Elevenes forutsetninger påvirker også hvilke metoder lærerne velger i en varierende grad. Mange av lærerne vurderer om metodene de bruker tilrettelegger for elever med norsk som andrespråk, men mange bruker de samme metodene på hele elevgruppa. Lærerne i studien synes begreper er en viktig del av faget og dette er noe de prioriterer å arbeide med i undervisningen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30341 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2023 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3904 | |
dc.subject | Samfunnsfagsdidaktikk | en_US |
dc.subject | Begrepslæring | en_US |
dc.subject | Undervisningsmetoder | en_US |
dc.subject | Arbeidsmåter | en_US |
dc.subject | Den didaktiske relasjonsmodellen | en_US |
dc.subject | Flerspråklighet | en_US |
dc.subject | Norsk som andrespråk | en_US |
dc.subject | Tilpasset opplæring | en_US |
dc.title | «Det er nok ikke noe jeg sitter og lurer veldig på lenger» En studie om didaktiske tilnærminger for begrepslæring i flerspråklige klasser på ungdomstrinnet. | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |