«Det er nok ikke noe jeg sitter og lurer veldig på lenger» En studie om didaktiske tilnærminger for begrepslæring i flerspråklige klasser på ungdomstrinnet.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/30341Date
2023-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Christensen, Emilie WikhaugAbstract
Begreper er en sentral del av samfunnsfaget og for at elevene skal lære begreper må de arbeide med dem. Arbeidsmåtene som finnes i faget er mange, og ulike faktorer påvirker hvilke metoder som passer best for den gitte undervisningssituasjonen. Jeg ønsket å undersøke hvordan lærerne jobber med begrepslæring, og særlig om hvordan de forholdt seg til elever med flerspråklig bakgrunn. Problemstillingen for denne oppgaven er derfor: Hvilke didaktiske tilnærminger brukes av et utvalg samfunnsfagslærere for begrepslæring i flerspråklige klasser på ungdomstrinnet?
For å svare på problemstillingen har jeg valgt et mixed method forskningsdesign hvor jeg har gjennomført en digital spørreundersøkelse av samfunnsfagslærere på ungdomsskoler i to norske fylker, og gjennomført intervjuer med tre samfunnsfagslærere i disse fylkene. I spørreundersøkelsen hadde jeg som mål å undersøke hvilke undervisningsmetoder samfunnsfagslærerne bruker for begrepslæring og hvilke faktorer som kan påvirke hvilke metoder lærerne velger å bruke. I intervjuene ønsket jeg å undersøke hvorfor lærerne velger å bruke de ulike arbeidsmåtene og hvordan de vurderer om elevene har lært begrepene de har arbeidet med. Dataen analyseres og diskuteres i lys av perspektiver rundt den didaktiske relasjonsmodellen, samt ulike relevante faglige begrep.
Funnene i studien min viser at lærerne gjerne forklarer begrepene muntlig når de dukker opp i undervisningen. Det å sette begrepene inn i en kontekst som elevene forstår, samt samarbeid mellom elevene, er metodene som brukes mest. Andre metoder brukes i varierende grad hos de ulike lærerne. Det er flere faktorer som påvirker hvilke metoder lærerne velger å bruke, som for eksempel lærerens forutsetninger og andre rammefaktorer. Elevenes forutsetninger påvirker også hvilke metoder lærerne velger i en varierende grad. Mange av lærerne vurderer om metodene de bruker tilrettelegger for elever med norsk som andrespråk, men mange bruker de samme metodene på hele elevgruppa. Lærerne i studien synes begreper er en viktig del av faget og dette er noe de prioriterer å arbeide med i undervisningen.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: