Show simple item record

dc.contributor.advisorManshadi, Saeed Dehghan
dc.contributor.authorHermansen, Ida Christin
dc.date.accessioned2023-08-25T06:06:32Z
dc.date.available2023-08-25T06:06:32Z
dc.date.issued2023-05-14en
dc.description.abstractDenne mastergradsavhandlingen undersøker elevenes kommunikasjon i matematikk ved bruk av virkelighetsnær og realistiske oppgaver. Kommunikasjon og samarbeid blir ansett som viktige kompetanser i fremtidig arbeids- og samfunnsliv (St. Meld 28 (2015-2016, s.14). Tidligere forskning viser til at uteundervisning kan være med å påvirke elevenes matematiske kommunikasjon positivt (Fägerstam, 2013). Formålet til denne oppgaven er å kunne bidra med forskning på elevenes kommunikasjonshandlinger i ulike kontekster i matematikk. For å undersøke dette har jeg benyttet kvalitativ metode med enkeltcasestudie som design og tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hva karakteriserer elevenes kommunikasjonshandlinger i en virkelighetsnær og realistisk matematikkundervisning med bruk av friluftsliv? Denne studien tok utgangspunkt i elevenes kommunikasjonshandlinger med hverandre og deres opplevelse av kommunikasjon, virkelighetsnær og realistisk matematikk. For å undersøke dette har jeg utarbeidet og gjennomført et undervisningsopplegg i matematikk som baserte seg på virkelighetsnære og realistiske oppgaver ved bruk av friluftsliv. I undervisningsopplegget er det benyttet observasjon med lydopptak av elev til elev kommunikasjon i arbeid med virkelighetsnære og realistiske oppgaver. Dette ga 618 elevutsagn som er analysert i lys av rammeverket til Røsseland et al. (2022). For å oppnå en forståelse av elevenes opplevelse er det gjennomført to elevintervjuer for å kunne besvare forskningsspørsmålet «Hvordan opplever elever at kommunikasjon, virkelighetsnær og realistisk matematikk kan påvirke deres læring?». Funn fra studien viser at elevene i en virkelighetsnær og realistisk matematikkundervisning med bruk av friluftsliv hadde et mangfold og variasjon av kommunikasjonshandlinger. Alle elevene var delaktige i kommunikasjonen og alle kodene fra rammeverket til Røsseland et al. (2022) ble identifisert. Det var fravær av autoritativ kommunikasjon, og bruken av dialogiske handlinger indikerte til at kommunikasjonen mellom elevene var undersøkende. Elevene uttrykte og assosierte sine erfaringer og opplevelser fra undervisningen til det matematiske arbeidet. De forteller at de foretrekker å samarbeide og kommunisere med andre i matematikken. Elevene opplever også at bruk av virkelighetsnær og realistisk matematikk er med å gjøre matematikken meningsfull og virkelig, samt at det å kommunisere å arbeide praktisk er noe de føler er med å bidra til at de lærer mer og bedre.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30352
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3913
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleVirkelighetsnær og realistisk matematikken_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)