Virkelighetsnær og realistisk matematikk
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/30352Dato
2023-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Hermansen, Ida ChristinSammendrag
Denne mastergradsavhandlingen undersøker elevenes kommunikasjon i matematikk ved bruk av virkelighetsnær og realistiske oppgaver. Kommunikasjon og samarbeid blir ansett som viktige kompetanser i fremtidig arbeids- og samfunnsliv (St. Meld 28 (2015-2016, s.14). Tidligere forskning viser til at uteundervisning kan være med å påvirke elevenes matematiske kommunikasjon positivt (Fägerstam, 2013). Formålet til denne oppgaven er å kunne bidra med forskning på elevenes kommunikasjonshandlinger i ulike kontekster i matematikk. For å undersøke dette har jeg benyttet kvalitativ metode med enkeltcasestudie som design og tatt utgangspunkt i følgende problemstilling:
Hva karakteriserer elevenes kommunikasjonshandlinger i en virkelighetsnær og realistisk matematikkundervisning med bruk av friluftsliv?
Denne studien tok utgangspunkt i elevenes kommunikasjonshandlinger med hverandre og deres opplevelse av kommunikasjon, virkelighetsnær og realistisk matematikk. For å undersøke dette har jeg utarbeidet og gjennomført et undervisningsopplegg i matematikk som baserte seg på virkelighetsnære og realistiske oppgaver ved bruk av friluftsliv. I undervisningsopplegget er det benyttet observasjon med lydopptak av elev til elev kommunikasjon i arbeid med virkelighetsnære og realistiske oppgaver. Dette ga 618 elevutsagn som er analysert i lys av rammeverket til Røsseland et al. (2022). For å oppnå en forståelse av elevenes opplevelse er det gjennomført to elevintervjuer for å kunne besvare forskningsspørsmålet «Hvordan opplever elever at kommunikasjon, virkelighetsnær og realistisk matematikk kan påvirke deres læring?».
Funn fra studien viser at elevene i en virkelighetsnær og realistisk matematikkundervisning med bruk av friluftsliv hadde et mangfold og variasjon av kommunikasjonshandlinger. Alle elevene var delaktige i kommunikasjonen og alle kodene fra rammeverket til Røsseland et al. (2022) ble identifisert. Det var fravær av autoritativ kommunikasjon, og bruken av dialogiske handlinger indikerte til at kommunikasjonen mellom elevene var undersøkende. Elevene uttrykte og assosierte sine erfaringer og opplevelser fra undervisningen til det matematiske arbeidet. De forteller at de foretrekker å samarbeide og kommunisere med andre i matematikken. Elevene opplever også at bruk av virkelighetsnær og realistisk matematikk er med å gjøre matematikken meningsfull og virkelig, samt at det å kommunisere å arbeide praktisk er noe de føler er med å bidra til at de lærer mer og bedre.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: