Sammenhengen mellom Campus Diskusjon og undersøkende tilnærming til matematikk
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/30359Date
2023-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
Samfunnet vårt er i stadig utvikling og det er utfordrende å forutsi hvilke kunnskaper som vil være nødvendige i fremtiden. Det vi derimot vet er at fremtidige arbeidsgivere fortsatt søker ansatte som er i stand til å løse ikke-rutinemessige problemer, analysere data, diskutere med kolleger, kommunisere resultater og arbeide selvstendig (PRIMAS, 2013). Campus Inkrement er et av de digitale læreverkene som brukes aktivt i flere skoler og som det er gjort lite forskning på ettersom det er et relativt “nytt fenomen". Vi har derfor valgt å rette oppmerksomhet på:
Hvordan kan Campus Diskusjon og læreres kommunikasjon ses i sammenheng med undersøkende tilnærming til matematikk?
I denne studien presenteres en kvalitativ casestudie som undersøker om det er en sammenheng mellom det digitale lærerverktøyet Campus Diskusjon og undersøkende tilnærming til matematikkundervisning. Vi har gjennomført en innholdsanalyse av diskusjonsoppgavene fra Campus Matte på 5. og 6. trinn som består av til sammen 404 diskusjonsoppgaver. Dette retter blikket mot vårt forskningsspørsmål “Hvordan kan det digitale læreverktøyet Campus Diskusjon ses i sammenheng med undersøkende matematikk". Vi har observert og intervjuet to lærerinformanter for å få bedre forståelse av “Hvordan kan læreres kommunikasjon og bruk av Campus Diskusjon ses i sammenheng med undersøkende matematikk?" Gjennom observasjoner og intervju har vi tilgang til hvordan diskusjonsverktøyet tas i bruk i klasserommet, og hvilke oppfatninger lærere har av verktøyet. Vi anvendte tematisk analyse for å analysere lærerens uttalelser og handlinger i henhold til Blomhøj (2016) sine tre faser for undersøkende matematikkundervisning.
Funnene fra vår studie indikerer at diskusjonsoppgavene på Campus i svært liten grad tilrettelegger for at elever kan møte matematikkfaget gjennom en undersøkende tilnærming. Vi finner likevel at lærernes kommunikasjon og bruk av diskusjonsverktøyet har sammenhenger med en mer undersøkende tilnærming til matematikk gjennom at de oppmuntrer til aktiv elevdeltakelse, og fokuserer på løsningsprosess fremfor sluttsvar. Vi opplever imidlertid at læreverktøyet begrenser lærerne ettersom utformingen på oppgavene karakteriserer en mer tradisjonell tilnærming til faget.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: