Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorManshadi, Saeed Dehghan
dc.contributor.authorKim, Isabella Hyo Jeong
dc.contributor.authorJohansen, Henriette Emilie
dc.date.accessioned2023-08-25T06:09:26Z
dc.date.available2023-08-25T06:09:26Z
dc.date.issued2023-05-15en
dc.description.abstractSamfunnet vårt er i stadig utvikling og det er utfordrende å forutsi hvilke kunnskaper som vil være nødvendige i fremtiden. Det vi derimot vet er at fremtidige arbeidsgivere fortsatt søker ansatte som er i stand til å løse ikke-rutinemessige problemer, analysere data, diskutere med kolleger, kommunisere resultater og arbeide selvstendig (PRIMAS, 2013). Campus Inkrement er et av de digitale læreverkene som brukes aktivt i flere skoler og som det er gjort lite forskning på ettersom det er et relativt “nytt fenomen". Vi har derfor valgt å rette oppmerksomhet på: Hvordan kan Campus Diskusjon og læreres kommunikasjon ses i sammenheng med undersøkende tilnærming til matematikk? I denne studien presenteres en kvalitativ casestudie som undersøker om det er en sammenheng mellom det digitale lærerverktøyet Campus Diskusjon og undersøkende tilnærming til matematikkundervisning. Vi har gjennomført en innholdsanalyse av diskusjonsoppgavene fra Campus Matte på 5. og 6. trinn som består av til sammen 404 diskusjonsoppgaver. Dette retter blikket mot vårt forskningsspørsmål “Hvordan kan det digitale læreverktøyet Campus Diskusjon ses i sammenheng med undersøkende matematikk". Vi har observert og intervjuet to lærerinformanter for å få bedre forståelse av “Hvordan kan læreres kommunikasjon og bruk av Campus Diskusjon ses i sammenheng med undersøkende matematikk?" Gjennom observasjoner og intervju har vi tilgang til hvordan diskusjonsverktøyet tas i bruk i klasserommet, og hvilke oppfatninger lærere har av verktøyet. Vi anvendte tematisk analyse for å analysere lærerens uttalelser og handlinger i henhold til Blomhøj (2016) sine tre faser for undersøkende matematikkundervisning. Funnene fra vår studie indikerer at diskusjonsoppgavene på Campus i svært liten grad tilrettelegger for at elever kan møte matematikkfaget gjennom en undersøkende tilnærming. Vi finner likevel at lærernes kommunikasjon og bruk av diskusjonsverktøyet har sammenhenger med en mer undersøkende tilnærming til matematikk gjennom at de oppmuntrer til aktiv elevdeltakelse, og fokuserer på løsningsprosess fremfor sluttsvar. Vi opplever imidlertid at læreverktøyet begrenser lærerne ettersom utformingen på oppgavene karakteriserer en mer tradisjonell tilnærming til faget.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30359
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3913
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleSammenhengen mellom Campus Diskusjon og undersøkende tilnærming til matematikken_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)