Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFolkenborg, Håkon Rune
dc.contributor.authorHauan, Eivind
dc.date.accessioned2023-08-25T06:28:46Z
dc.date.available2023-08-25T06:28:46Z
dc.date.issued2023-05-15en
dc.description.abstractSamfunnsfag med sin brede tematikk, er uten tvil et perfekt fag for å utnytte de lokale ressursene og perspektivene som omkranser oss til enhver tid. Denne pedagogiske tenkningen kan vi se manifestert i alle læreplanene siden M74. Dette var den læreplanen som først åpnet opp for en ganske betydelig grad av lærerautonomi på det lokale planet. Lokalt innholds status i læreplanen økte med de to neste planen M87 og L97, med blant annet flere benevninger og sterkere føringer på at lokalt innhold skulle tas i bruk. K06 og LK20 representerer en litt annen grunntanke i hvordan læreplanene er satt sammen. En grunntanke som ga utslag i forhold til lokal tilnærmings status i læreplanen. K06 markerte en endring fra innholdsstyring til målstyring i læreplanen, som i teorien ga det lokale planet likt eller større handlingsrom for å benytte lokal tilnærming. Forskjellen er at føringene på å benytte handlingsrommet er helt fjernet i K06. Men de er så smått tilbake igjen i LK20 med formuleringen: «elevene skal få mulighet til å utforske lokalsamfunnet», under Fagets relevans og sentrale verdier. Slik at i gjeldene læreplan er det stort et handlingsrom og faktiske føringer på at noe av dette handlingsrommet skal tas i bruk. Gjennom intervjuene jeg gjennomførte kom det fram at informantene alle opplevde handlingsrommet som stort nok til å få til det de ønsker. I tillegg kan det se ut som informantene i prosjektet alle deler et læringssyn hvor lokal tilnærming er både gunstig og i noen tilfeller en forutsetning for undervisning. Lokal tilnærming prioriteres av den grunn ofte der det er mulig, og spesielt viser historie seg å være et tema hvor tilnærmingen står sterkt. Det er dog en del strukturelle utfordringen som setter brems for å utnytte det fulle læringspotensialet i lokalmiljøet. Den klart mest frekvent oppgitte grunnen til at lokal tilnærming ikke blir prioritert er tid. Samfunnsfag som i utgangspunktet er et ganske lite fag setter ofte lærere i tidsklemme, et resultat av strukturelle utfordringer og en noe ambisiøse læreplanen. Som en måte å håndtere denne tidsklemmen på kommer det fram av intervjuene at tverrfaglig arbeid ofte er en god løsning. I tillegg kan det se ut som sterkt faglig samarbeid innad på en skole gjør veien kortere for å få til lokal tilnærming. Konklusjonen er at alle informantene har et grunnleggende læringssyn som støtter og forutsetter lokal tilnærming som en del av opplæringen. Handlingsrommet i læreplanen er stort nok til at lærere som ønsker det og finner det gunstig får til lokal tilnærming i det fleste temaer i faget. Det er også føringer i læreplanen på at handlingsrommet skal tas i bruk, men føringene sier lite om i hvilken grad. Men tross tidsklemmen og strukturelle utfordringer, så prioriterer alle lærerne i prosjektet å benytte lokal tilnærming, og alle mener også det stort sett er utelukkende positivt å benytte seg av lokal tilnærming i samfunnsfag.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30367
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3904
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleSamfunnsfag og lokal tilnærmingen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)