Show simple item record

dc.contributor.advisorPettersen, Geir Olaf
dc.contributor.advisorUnhjem, Astrid
dc.contributor.authorJoensen, Marte
dc.date.accessioned2023-08-25T07:33:29Z
dc.date.available2023-08-25T07:33:29Z
dc.date.issued2023-05-25en
dc.description.abstractMålet for denne masteroppgaven er å undersøke hvordan matematisk kompetanse kommer til uttrykk i samhandling blant elever på 1. trinn. Problemstillingen er: «Hvordan uttrykker elever på 1. trinn matematisk kompetanse når de samhandler i en konstruksjonsaktivitet?». I undersøkelsen av dette har jeg gjennomført en kvalitativ enkeltcasestudie. Jeg har benyttet videoopptak som datainnsamlingsmetode for å registrere både det verbale og det non-verbale. Gjennom en tematisk analyse fant jeg kjennetegn på elevenes språk og uttrykksmåte når de arbeidet med konstruksjonsaktiviteten. Kjennetegnene har jeg så drøftet opp mot Niss & Højgaard (2019) sin forståelse av matematisk kompetanse og kompetansebegrepet slik det uttrykkes i Læreplanen i matematikk (Kunnskapsdepartementet, 2019). Gjennom analysearbeidet fant jeg to orienteringer blant elevenes uttrykk, disse er individorienterte og fellesskapsorienterte. Innenfor begge orienteringene varierer elevene i sine uttrykksmåter, studien fokuserer på uttrykksmåter som er verbale og kombinerte (verbale og non-verbale). Kjennetegn ved de individorienterte uttrykkene er at elevene forteller om ideer, eksperimenterer og kommenterer det som skjer. I de fellesskapsorienterte uttrykkene utfordrer og utvider elevene hverandre, visualiserer, kommenterer et matematisk innhold og reflekterer. Begge orienteringene kan knyttes til matematisk kompetanse. Studien identifiserer både representasjonskompetanse og kommunikasjonskompetanse i elevenes uttrykk. I de individorienterte uttrykkene viser elevene kompetanse gjennom å utvikle sin egen tenkning og forståelse. I de fellesskapsorienterte uttrykkene viser elevene kompetanse gjennom å delta i en felles meningsskaping. Uavhengig av hva som kjennetegner orienteringene, er begge sentrale i elevenes uttrykk av matematisk kompetanse.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30406
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3908
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectBegynneropplæringen_US
dc.subjectMatematisk kompetanseen_US
dc.subjectSpråk og uttrykksmåteren_US
dc.subjectSamhandlingen_US
dc.subjectInquiry (IBME)en_US
dc.subjectUndersøkende matematikken_US
dc.titleMatematisk kompetanse gjennom samhandling på 1. trinnen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)