Matematisk kompetanse gjennom samhandling på 1. trinn
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/30406Dato
2023-05-25Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Joensen, MarteSammendrag
Målet for denne masteroppgaven er å undersøke hvordan matematisk kompetanse kommer til uttrykk i samhandling blant elever på 1. trinn. Problemstillingen er: «Hvordan uttrykker elever på 1. trinn matematisk kompetanse når de samhandler i en konstruksjonsaktivitet?». I undersøkelsen av dette har jeg gjennomført en kvalitativ enkeltcasestudie. Jeg har benyttet videoopptak som datainnsamlingsmetode for å registrere både det verbale og det non-verbale. Gjennom en tematisk analyse fant jeg kjennetegn på elevenes språk og uttrykksmåte når de arbeidet med konstruksjonsaktiviteten. Kjennetegnene har jeg så drøftet opp mot Niss & Højgaard (2019) sin forståelse av matematisk kompetanse og kompetansebegrepet slik det uttrykkes i Læreplanen i matematikk (Kunnskapsdepartementet, 2019).
Gjennom analysearbeidet fant jeg to orienteringer blant elevenes uttrykk, disse er individorienterte og fellesskapsorienterte. Innenfor begge orienteringene varierer elevene i sine uttrykksmåter, studien fokuserer på uttrykksmåter som er verbale og kombinerte (verbale og non-verbale). Kjennetegn ved de individorienterte uttrykkene er at elevene forteller om ideer, eksperimenterer og kommenterer det som skjer. I de fellesskapsorienterte uttrykkene utfordrer og utvider elevene hverandre, visualiserer, kommenterer et matematisk innhold og reflekterer. Begge orienteringene kan knyttes til matematisk kompetanse. Studien identifiserer både representasjonskompetanse og kommunikasjonskompetanse i elevenes uttrykk. I de individorienterte uttrykkene viser elevene kompetanse gjennom å utvikle sin egen tenkning og forståelse. I de fellesskapsorienterte uttrykkene viser elevene kompetanse gjennom å delta i en felles meningsskaping. Uavhengig av hva som kjennetegner orienteringene, er begge sentrale i elevenes uttrykk av matematisk kompetanse.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: