Influenseres påvirkning på intensjon til å spise fisk
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/30975Date
2023-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Bruk av influensere til markedsføring har vist seg å være svært effektivt til å påvirke forbrukere innenfor ulike kontekster. Ettersom det i dag er ønskelig å øke konsum av fisk blant nordmenn, vil det kunne være aktuelt å benytte influensere i markedsføring av fisk. Formålet med denne studien er å undersøke hvordan influensere påvirker holdning, sosial norm og intensjon til å spise fisk hos unge voksne. For å besvare studiens problemstilling har vi valgt å ta utgangspunkt i teorien om begrunnet adferd (Ajzen & Fishbein, 1980). I tillegg har vi inkludert egenskaper som har vist seg å være viktige hos influensere som evner å påvirke forbrukere. Med utgangspunkt i forskning på kildekredibilitet (Ohanian, 1990), vil vi undersøke hvordan influensere gjennom å fremstå med troverdighet, ekspertise og attraktivtet kan påvirke forbrukeres holdning til å spise fisk. Studien vil også forsøke å avdekke hvilken betydning det har for holdningspåvirkning at influenser passer til å formidle innhold relatert med fisk. Moderatoren influenser-produkt kongruens blir derfor inkludert i vår modell. I tillegg vil vi undersøke i hvilken grad influensere kan påvirke sosial norm.
Resultatene fra vår studie viser at holdning er en viktig forklarende faktor for intensjon til å spise fisk. Videre er det positiv relasjon mellom troverdighet, ekspertise og holdning til å spise fisk. Attraktivitet har en manglende positiv relasjon med holdning, og fremstår derfor som mindre viktig i en kontekst med konsum av fisk. I tillegg viser resultatene at dersom influenser passer til å promotere fisk vil dette være positivt for å påvirke forbrukers holdning til å spise fisk. Sosial norm i form av injunktive normer har i denne studien ingen signifikant relasjon med intensjon til å spise fisk. Derimot er deskriptiv norm en betydningsfull faktor for intensjon til å spise fisk. Resultatene viser også en positiv relasjon mellom influensernorm og sosial norm, noe som indikerer at influensere inngår i begrepet sosial norm.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: