Markedsføring av kosttilskudd- hvilket budskap selger?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/31106Date
2023-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Vi er i et tidsrom med fokus på grønt skifte i næringslivet, hvor bedriftene må omstille seg for å bli mer bærekraftig og bidra til sirkulærøkonomi. I denne oppgaven benytter vi et produkt som heter PreCardix som case, som er utviklet av bedriften Marealis AS. Denne bedriften har utviklet et kosttilskudd laget av rekeskall sammen med moderselskapet. Sammen bidrar de til en mer bærekraftig verden. Dette kosttilskuddet skiller seg ut ettersom det har et utypisk bruksformål, samt utypiske produktattributter som er veldig aktuelle for nåtidens utfordringer på global basis, blant annet bærekraft. Denne oppgavens formål er å undersøke hvordan effekt budskap som omhandler forholdsvis helse og bærekraft vil ha på holdninger og tillit hos forbruker i relasjon til deres intensjon til kjøp av et kosttilskudd av denne art.
Vi har benyttet oss av allerede etablerte teorier og forskning som er gjort angående kosttilskudd og andre sammenlignbare produkter, angående holdninger, tillit, intensjon til kjøp, helsebevissthet og miljøbevissthet, samt betalingsvillighet. Basert på det teoretiske rammeverket har vi målt effekten av to ulike budskap, og undersøker hvilken effekt hver av de har på holdninger og tillit knyttet til intensjon til kjøp, og utforsker videre hvordan egenskaper ved individet slik som helsebevissthet, opplevd helse, miljøbevissthet og bærekraftsinvolvering påvirker holdninger og tillit. Betalingsvilligheten knyttet opp til intensjon til kjøp er også målt etter budskapets effekts.
For å innsamle data til denne studien, har vi utarbeidet en på spørreundersøkelse på nettskjema.no som ble delt på sosiale medier til bekjente, samt delt på e-post til studenter og ansatte ved UiT. Totalt fikk vi 234 respondenter. For å analysere den innsamlende dataen benyttet vi statistikkprogrammet SPSS, og utførte faktoranalyse, reliabilitetsanalyse, deskriptiv statistikk, korrelasjonsanalyse, t-test og regresjonsanalyse. Fra analysen fikk vi bekreftet at faktorene i modellen vår, samt relasjonene mellom dem (Hypotesene våre) i all hovedsak var reliable og valide.
Resultatene våre viste dog at moderatoreffekten ikke kunne måles på verken helsebevissthet og opplevd helse, eller miljøbevissthet og bærekraftsinvolvering. Denne ble derfor droppet. Dette gjaldt også på den direkte relasjonen mellom helsebevissthet og opplevd helse mot holdninger og tillit da denne ikke fantes signifikant, og da kunne heller ikke en moderatoreffekt eksistere. Andre funn viste derimot at budskapene hadde en effekt på
holdninger og tillit, og at særlig bærekraftsbudskapet sto sterkt, noe som økte regresjonen mellom faktorene mot intensjon til kjøp.
Bærekraft er i fokus, både innenfor næringslivet og individet. Våre funn vil være nyttige for Marealis AS og deres produkt PreCardix, men også for andre produsenter av kosttilskudd og liknende produkter. Funnene kan gi indikasjoner på hvilke strategiske valg som er mest hensiktsmessig angående markedskommunikasjon og bruk av budskap. Ved å bevise at budskap har en effekt på holdninger og tillit mot intensjon til kjøp, så støtter man også til å supplere litteraturen.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: