Show simple item record

dc.contributor.authorOlsen, Mirjam Harkestad
dc.date.accessioned2023-09-27T13:26:19Z
dc.date.available2023-09-27T13:26:19Z
dc.date.issued2020
dc.description.abstractEn sentral oppgave for en lærer er å legge til rette for at elevene skal lære, også kalt læringsledelse. Å lede læring kan beskrives med utgangspunkt i tre momenter, ifølge Rasmussen (2005): 1) etablere og holde fast på fokus på undervisningens tema og oppgaver, 2) tilrettelegge undervisningen slik at den fremstår aktiverende og målrettet og 3) fremholde klare, eksplisitte standarder for elevenes besvarelser og produkter. En fellesnevner for disse tre momentene kan sies å være struktur og forutsigbarhet. Denne forståelsen forsterkes gjennom MacBeath og Dempsters (2009) fem prinsipper for læringsledelse: 1) søkelys på læring, 2) miljø for læring, 3) dialog om læring, 4) delt lederskap og 5) delt ansvar. Mitt hovedfokus i dette kapitlet vil ligge på MacBeath og Dempsters moment om å skape et miljø for læring.en_US
dc.identifier.citationOlsen: Læringsledelse gjennom strukturering av tid. In: Olsen, Buli-Holmberg. Læringsledelse, 2020. Cappelen Damm Akademisk p. 101-121en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1823574
dc.identifier.isbn9788202620745
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/31249
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)en_US
dc.subjectKlasseledelse / Classroom managementen_US
dc.subjectLedelse av læring / Educational managementen_US
dc.subjectSkolestruktur / School structureen_US
dc.titleLæringsledelse gjennom strukturering av tiden_US
dc.type.versionacceptedVersionen_US
dc.typeChapteren_US
dc.typeBokkapittelen_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record