Tilpasset opplæring i fådelt skole. Hvilke muligheter og begrensninger beskriver læreren som underviser i fådelte elevgrupper vedrørende å tilpasse undervisningen sin i emnet brøk?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/31696Dato
2018-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Alfredsen, Tine SlettumSammendrag
Denne avhandlingen er basert på en kvalitativ case-studie om tilpasset opplæring og kompetanse i fådelte klasser, konsentrert om emnet brøk. Problemstillingen som ligger til grunn for forskningen min er:
Hvilke muligheter og begrensninger beskriver læreren som underviser i fådelte elevgrupper vedrørende å tilpasse undervisningen sin i emnet brøk?
For å svare på problemstillingen har jeg benyttet meg av følgende forskningsspørsmål:
• Hvilke tilnærminger til brøkemnet benytter læreren seg av?
• Hvilke muligheter for tilpasning til den enkelte beskriver læreren?
• Hvilke begrensninger for tilpasning til den enkelte beskriver læreren?
• Hvilken forståelse av kompetansebegrepet beskriver og vektlegger læreren?
Metode
Forskningen er et single-case design gjennomført ved hjelp av et kvalitativt semi-strukturert intervju av en lærer som underviser matematikk på mellomtrinnet, i fådelte klasser.
Resultater
Læreren beskriver tre ulike tilnærminger til brøkemnet, og viser til eksempler innenfor de tre. Læreren beskriver også mulighet for tilpasset opplæring gjennom variasjon i undervisningen, og viser fem ulike utgangspunkt. Hun beskriver læreboka som en viktig ressurs. Begrensningene for tilpasset opplæring knytter seg til det faktum at hun i gruppa har bare en elev på 7.trinn, og denne har ikke samarbeidsmuligheter på samme alderstrinn eller høyere. I tillegg beskriver hun usikkerhet rundt gruppeinndeling i kommende år. Læreren vektlegger forståelse, og undervisningsopplegget hun beskriver hjelper etter min mening elevene å øve på fire ulike delkompetanser.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: