dc.contributor.advisor | Drageset, Ove Gunnar | |
dc.contributor.author | Alfredsen, Tine Slettum | |
dc.date.accessioned | 2023-11-07T10:25:05Z | |
dc.date.available | 2023-11-07T10:25:05Z | |
dc.date.issued | 2018-11-01 | |
dc.description.abstract | Denne avhandlingen er basert på en kvalitativ case-studie om tilpasset opplæring og kompetanse i fådelte klasser, konsentrert om emnet brøk. Problemstillingen som ligger til grunn for forskningen min er:
Hvilke muligheter og begrensninger beskriver læreren som underviser i fådelte elevgrupper vedrørende å tilpasse undervisningen sin i emnet brøk?
For å svare på problemstillingen har jeg benyttet meg av følgende forskningsspørsmål:
• Hvilke tilnærminger til brøkemnet benytter læreren seg av?
• Hvilke muligheter for tilpasning til den enkelte beskriver læreren?
• Hvilke begrensninger for tilpasning til den enkelte beskriver læreren?
• Hvilken forståelse av kompetansebegrepet beskriver og vektlegger læreren?
Metode
Forskningen er et single-case design gjennomført ved hjelp av et kvalitativt semi-strukturert intervju av en lærer som underviser matematikk på mellomtrinnet, i fådelte klasser.
Resultater
Læreren beskriver tre ulike tilnærminger til brøkemnet, og viser til eksempler innenfor de tre. Læreren beskriver også mulighet for tilpasset opplæring gjennom variasjon i undervisningen, og viser fem ulike utgangspunkt. Hun beskriver læreboka som en viktig ressurs. Begrensningene for tilpasset opplæring knytter seg til det faktum at hun i gruppa har bare en elev på 7.trinn, og denne har ikke samarbeidsmuligheter på samme alderstrinn eller høyere. I tillegg beskriver hun usikkerhet rundt gruppeinndeling i kommende år. Læreren vektlegger forståelse, og undervisningsopplegget hun beskriver hjelper etter min mening elevene å øve på fire ulike delkompetanser. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/31696 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410 | en_US |
dc.subject | VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 | en_US |
dc.title | Tilpasset opplæring i fådelt skole. Hvilke muligheter og begrensninger beskriver læreren som underviser i fådelte elevgrupper vedrørende å tilpasse undervisningen sin i emnet brøk? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |