Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Cool Kids (1. utg.)
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/32658Date
2023-11-09Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Abstract
Metode: Denne kunnskapsoppsummeringen bygger på et systematisk litteratursøk i databasene Embase, Medline og Psykinfo, NORART, Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS og SweMed. Det er også søkt i internasjonale kunnskapsdatabaser om evidens samt innhentet informasjon om tiltaket fra tiltakseier. Litteratursøk og annen innhentet informasjon ble gjennomgått for å identifisere nordiske effektstudier, internasjonale oppsummeringsstudier og eventuelt andre norske studier om tiltaket.
Resultater: Litteratursøket resulterte i 220 treff hvorav totalt 9 artikler ble inkludert, åtte nordiske effektstudier og en kunnskapsoppsummering. Cool Kids er detaljert beskrevet og er teoretisk forankret i kognitiv atferdsterapi, som har bred forskningsstøtte som behandling for angstlidelser. Studiene av Cool Kids holder god forskningsmetodisk kvalitet, med før, etter, og oppfølgingsmålinger, relevante og utprøvde måleinstrumenter og et multiinformant perspektiv i flertallet av studiene. Studiene ble gjennomført både i en klinisk gruppe og en gruppe som fikk indikert forebyggende (barn og ungdom som skårer over en terskelverdi på angst) tiltak. I flertallet av studiene var det en statistisk signifikant forskjell mellom intervensjonsgruppen (Cool Kids) og sammenligningsgruppen. I både en klinisk og i en indikert forebyggende kontekst ble det påvist små til store effektstørrelser. Oppfølgingsstudier viser at effektnivået i stor grad opprettholdes over tid.
Konklusjon: Cool Kids er et evidensbasert tiltak som har et solid teoretisk fundament. Programmet er godt beskrevet. Resultater fra nordiske effektstudier tyder på at programmet kan bidra til reduksjon av angst og depresjonssymptom sammenlignet med vanlig behandling og effekten er vist å holde seg over tid for flere hoved utfallsmål. Cool Kids klassifiseres på evidensnivå 5 – Tiltak med sterk dokumentasjon på effekt.