Show simple item record

dc.contributor.advisorBuanes, Arild
dc.contributor.authorEmilsen, Marte Trasen
dc.date.accessioned2024-05-23T07:08:25Z
dc.date.available2024-05-23T07:08:25Z
dc.date.issued2023-11-06
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en case-studie av en konfliktfylt planprosess knyttet til dobbeltsporutbygging for Intercity-prosjektet i Hamar. Studien søker å undersøke dynamikken mellom statlig styring og lokal mobilisering i et stort statlig infrastrukturprosjekt. Lokalsamfunnet har en positiv innstilling til muligheten for å modernisere jernbanen i Hamar. Konflikten som har preget planprosessen og ført til forsinkelser i planleggingen har i hovedsak dreid seg om stasjons- og trasélokalisering. Jeg har valgt å benytte meg av en diskursanalytisk tilnærming for å undersøke hvilke diskurser, fortellinger og koalisjoner som kommer til uttrykk fra de ulike aktørene igjennom planprosessen. Gjennom en argumentativ dokumentanalyse har jeg utforsket en rekke plan- og saksdokumenter, i tillegg til å undersøke debattinnlegg og avisartikler som er relevante for jernbaneplanleggingen i Hamar. På denne måten har jeg kunne identifisere og forstå de ulike aktørene som er involvert i planprosessen, samt argumentene de fremmer. Jeg har identifisert tre fremtredende diskurser som danner grunnlaget for tre ulike tilnærminger i planleggingen av jernbaneutbyggingen for Intercity Hamar. Hovedkonflikten er preget av uenighet mellom øst-trasé og vest-trasé. To av diskursene – den nasjonale jernbaneprosjektdiskursen og den lokale byutviklingsdiskursen – er motstridende og de mest dominerende i konflikten. Disse diskursene viser til konflikten mellom stat og kommune hvor stat ønsker et vestlig traséalternativ og kommune ønsker et østlig traséalternativ. Den siste – den lokale bevaringsdiskursen - er tatt med for å vise til den lokale konflikten som også har eksistert. Denne er i konflikt med den lokale byutviklingsdiskursen som ønsker øst, mens den lokale bevaringsdiskursen ønsker vest.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/33598
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSPL-3900
dc.subjectJernbaneen_US
dc.subjectDiskursanalyseen_US
dc.subjectArgumentativ diskursanalyseen_US
dc.titleÅ komme på rett spor - En casestudie av dynamikken mellom den lokale mobiliseringen og den statlige styringen i InterCity-prosjektet på Hamaren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)