Vinmonopolets omdømmeutvikling de siste 20 årene: En studie av Vinmonopolets omdømme- fra mulig nedleggelse til omdømmevinner
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/33977Date
2024-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Ramic, ArminAbstract
I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på temaet omdømmehåndtering i offentlig sektor.
Formålet med studiet er å undersøke Vinmonopolets omdømme og omdømmeutvikling de
siste 20 årene. I tillegg blir det sett nærmere på om omdømmeteori for private organisasjoner
også kan brukes av offentlige organisasjoner. Problemstillingen jeg ønsker å besvare med
oppgaven er:
1. «Hvordan har omdømmet til Vinmonopolet utviklet seg de siste 20 årene?»
2. «Hvordan klarer Vinmonopolet å beholde sitt gode omdømme år etter år?»
Oppgaven har en kvalitativ tilnærming i form av en dokumentanalyse og intervjuer.
Dokumentanalysen er en analyse av Vinmonopolets omdømmescore og plassering i fem ulike
omdømmemålinger. De fem ulike omdømmemålingene som blir undersøkt er: Kantar, Ipsos
profilundersøkelse, Norsk kundebarometer BI, RepTrak Norge og Traction Norge. Intervjuene
i oppgaven består av fire enkeltintervjuer av ansatte ved Vinmonopolet.
Funnene fra intervjuene og analysen konkluderer med at Vinmonopolets omdømme har
styrket seg de siste 20 årene. Vinmonopolets gode omdømme år etter år kan forklares ved at
Vinmonopolet innehar alle de seks kjennetegnene på et godt omdømme. Disse seks
kjennetegnene er; synlighet, distinkthet, autentisitet, konsistent, transparens og mottakelighet.
Funnene i studien antyder også at omdømmeoppskrifter utviklet for private organisasjoner til
en viss grad også passer offentlige organisasjoner, men under visse forutsetninger
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: