Show simple item record

dc.contributor.advisorWæraas, Arild
dc.contributor.authorRamic, Armin
dc.date.accessioned2024-06-28T05:36:57Z
dc.date.available2024-06-28T05:36:57Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractI denne masteroppgaven ser jeg nærmere på temaet omdømmehåndtering i offentlig sektor. Formålet med studiet er å undersøke Vinmonopolets omdømme og omdømmeutvikling de siste 20 årene. I tillegg blir det sett nærmere på om omdømmeteori for private organisasjoner også kan brukes av offentlige organisasjoner. Problemstillingen jeg ønsker å besvare med oppgaven er: 1. «Hvordan har omdømmet til Vinmonopolet utviklet seg de siste 20 årene?» 2. «Hvordan klarer Vinmonopolet å beholde sitt gode omdømme år etter år?» Oppgaven har en kvalitativ tilnærming i form av en dokumentanalyse og intervjuer. Dokumentanalysen er en analyse av Vinmonopolets omdømmescore og plassering i fem ulike omdømmemålinger. De fem ulike omdømmemålingene som blir undersøkt er: Kantar, Ipsos profilundersøkelse, Norsk kundebarometer BI, RepTrak Norge og Traction Norge. Intervjuene i oppgaven består av fire enkeltintervjuer av ansatte ved Vinmonopolet. Funnene fra intervjuene og analysen konkluderer med at Vinmonopolets omdømme har styrket seg de siste 20 årene. Vinmonopolets gode omdømme år etter år kan forklares ved at Vinmonopolet innehar alle de seks kjennetegnene på et godt omdømme. Disse seks kjennetegnene er; synlighet, distinkthet, autentisitet, konsistent, transparens og mottakelighet. Funnene i studien antyder også at omdømmeoppskrifter utviklet for private organisasjoner til en viss grad også passer offentlige organisasjoner, men under visse forutsetningeren_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/33977
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3901
dc.subjectOmdømmeen_US
dc.subjectOmdømmehåndteringen_US
dc.subjectOmdømmeutviklingen_US
dc.subjectVinmonopoleten_US
dc.titleVinmonopolets omdømmeutvikling de siste 20 årene: En studie av Vinmonopolets omdømme- fra mulig nedleggelse til omdømmevinneren_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)