Utforskende samtaler mellom lærer og elever
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/33995Date
2023-11-01Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Johansen, Karina ØvreAbstract
I min masteroppgave er den matematiske samtalen mellom lærer og elever i fokus. Målet har vært å få en dypere innsikt i hvordan en utforskende samtale mellom lærer og elever kan se ut, og hvordan lærerens utforskende tilnærming i samtalen kan påvirke elevenes muligheter for læring. Problemstillingen for denne studien er: Hvordan kan det se ut når læreren forsøker å ha en utforskende tilnærming i samtaler med elevene, og hvilken betydning får dette for elevenes læringsmuligheter?
Rammeverket som ligger til grunn for kategoriseringen og analysen er Alrø & Skovmose (2002) sin IC-modell. IC-modellen skulle først og fremst brukes for å analysere hvilke deler av samtalene som var utforskende, men endte opp som rammeverk for hele analysearbeidet da lærerens bruk av talehandlingene ble gjenstand for videre undersøkelser.
Studiet kan beskrives som et kvalitativt casestudie som er gjennomført med deltakende observasjon, kombinert med lyd-opptak. Utvalget i prosjektet består av en elevgruppe på sju elever fra 4. trinn, og datamaterialet omfatter gruppesamtaler som utspiller seg mellom elevene og lærer, fra fire ulike undervisningsøkter. Data har blitt transkribert, kodet og sortert inn i rammeverket til Alrø & Skovmose (2002). Rammeverket måtte justeres underveis ved å slå sammen noen av de opprinnelige talehandlingene.
Resultatet ga meg et innblikk i hvordan det kan se ut når en lærer forsøker å ha en utforskende tilnærming i samtalen med elevene, og hvilke konsekvenser dette kan ha for elevenes læringsmuligheter. Hovedfunnene mine viser at læreren i dette prosjektet brukte talehandlingene lokalisere og utfordre i mye større grad enn andre talehandlinger. Videre fant jeg variasjoner innenfor bruken av disse to talehandlingene som førte til at begge talehandlingene fikk tre underkategorier hver. Resultatene viste også at lærerens bruk av talehandlingene lokalisere og utfordre kan legge til rette for at elevene får arbeide innenfor flere av fagets kjerneelementer.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: