Show simple item record

dc.contributor.advisorEidissen, Thomas
dc.contributor.authorJohansen, Karina Øvre
dc.date.accessioned2024-07-01T05:36:13Z
dc.date.available2024-07-01T05:36:13Z
dc.date.issued2023-11-01en
dc.description.abstractI min masteroppgave er den matematiske samtalen mellom lærer og elever i fokus. Målet har vært å få en dypere innsikt i hvordan en utforskende samtale mellom lærer og elever kan se ut, og hvordan lærerens utforskende tilnærming i samtalen kan påvirke elevenes muligheter for læring. Problemstillingen for denne studien er: Hvordan kan det se ut når læreren forsøker å ha en utforskende tilnærming i samtaler med elevene, og hvilken betydning får dette for elevenes læringsmuligheter? Rammeverket som ligger til grunn for kategoriseringen og analysen er Alrø & Skovmose (2002) sin IC-modell. IC-modellen skulle først og fremst brukes for å analysere hvilke deler av samtalene som var utforskende, men endte opp som rammeverk for hele analysearbeidet da lærerens bruk av talehandlingene ble gjenstand for videre undersøkelser. Studiet kan beskrives som et kvalitativt casestudie som er gjennomført med deltakende observasjon, kombinert med lyd-opptak. Utvalget i prosjektet består av en elevgruppe på sju elever fra 4. trinn, og datamaterialet omfatter gruppesamtaler som utspiller seg mellom elevene og lærer, fra fire ulike undervisningsøkter. Data har blitt transkribert, kodet og sortert inn i rammeverket til Alrø & Skovmose (2002). Rammeverket måtte justeres underveis ved å slå sammen noen av de opprinnelige talehandlingene. Resultatet ga meg et innblikk i hvordan det kan se ut når en lærer forsøker å ha en utforskende tilnærming i samtalen med elevene, og hvilke konsekvenser dette kan ha for elevenes læringsmuligheter. Hovedfunnene mine viser at læreren i dette prosjektet brukte talehandlingene lokalisere og utfordre i mye større grad enn andre talehandlinger. Videre fant jeg variasjoner innenfor bruken av disse to talehandlingene som førte til at begge talehandlingene fikk tre underkategorier hver. Resultatene viste også at lærerens bruk av talehandlingene lokalisere og utfordre kan legge til rette for at elevene får arbeide innenfor flere av fagets kjerneelementer.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/33995
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.titleUtforskende samtaler mellom lærer og eleveren_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)