Show simple item record

dc.contributor.advisorEidissen, Thomas
dc.contributor.advisorDrageset, Ove Gunnar
dc.contributor.authorIngerøynen, Maiken
dc.contributor.authorAndreassen, Mailiss Fløtten
dc.date.accessioned2024-07-01T05:36:47Z
dc.date.available2024-07-01T05:36:47Z
dc.date.issued2023-11-08en
dc.description.abstractSammendrag I denne masteroppgaven har vi utviklet et rammeverk for lærerveiledningsanalyse for å undersøke i hvor stor grad lærerveiledninger hjelper lærere til å undervise etter kjerneelementene i LK20. Først måtte sette oss godt inn i forskningslitteraturen for å prøve og finne essensen i kjerneelementene i LK20. På den måten fant vi kodeord for de ulike kjerneelementene. Deretter tok vi utgangspunkt i, og tilpasset Charalambous et al. (2010) rammeverk for tekstbokanalyse og Smith og Steins (1998) Task analysis guide for å komme fram til vårt rammeverk for lærerveiledningsanalyse. Charalambous et al. (2010) rammeverk består av en horisontal analyse, som ser på generell bakgrunnsinformasjon og struktur i bøkene, og en vertikal analyse som går i dybden på et matematisk konsept eller tema. Fordi vi skulle finne ut i hvor stor grad lærerveiledninger støtter lærerne i å undervise etter kjerneelementene, og to av kjerneelementene henger tett sammen med oppgavenes kognitive krav, ble vi også nødt til å analysere oppgavene. Vi har analysert tre lærerveiledninger med tilhørende oppgaver fra elevbøkene. Matematikk 4A fra Cappelen Damms, Multi 4A fra Gyldendal og Matematikk grunnbok 4A fra Barentsforlaget. Det er krevende for læreren å undervise etter kjerneelementene, og funnene våre viser at de tre lærerveiledningene er ulike i måten og graden de støtter læreren i dette arbeidet på.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/33996
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectlærerveiledningsanalyseen_US
dc.subjectkjerneelementen_US
dc.titleEt rammeverk for å identifisere hvordan lærerveiledninger støtter lærerenen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)