«Ikke plag meg, ikke spør meg, vær så snill!» - En kvalitativ undersøkelse av sammenhengen mellom læreres forståelse av matematikkangst og deres håndtering av elever med matematikkangst.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/33998Dato
2024-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Sammendrag
På bakgrunn av egne erfaringer i praksis ønsket vi å undersøke temaet matematikkangst. I Norge er det generelt lite forskning på matematikkangst, mens det i internasjonal forskning i hovedsak har vært undersøkt hvordan matematikkangst påvirker elevers prestasjoner i matematikkfaget. PISA-undersøkelsen fra 2022 viste at 52% av norske elever svarte at de hadde matematikkangst. Dette gjorde at vårt søkelys ble rettet mot lærerne, da det er de som skal håndtere disse elevene. Vi ønsket å undersøke deres forståelse for matematikkangst og hvordan det påvirket deres håndteringsarbeid. Ved bruk av en kasusstudie med intervju som metode ønsket vi å besvare følgende problemstilling: «Hvordan kan læreres forståelse av matematikkangst påvirke deres tilnærming til undervisning og støtte for elever med matematikkangst?».
I dette prosjektet så vi at lærernes forståelse påvirket hvordan de håndterte elever med matematikkangst. Våre funn indikerer at lærerne hadde en lav grad av forståelse for den kognitive dimensjonen av matematikkangst, noe som viste seg å svekke deres håndteringsarbeid. Ved ikke å ha den fulle forståelsen for matematikkangstens to dimensjoner vil ikke lærerne ha tilstrekkelige strategier for å tilrettelegge for elever med matematikkangst.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: