Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNymoen Hansen, Monica
dc.contributor.authorRøsok, Marius
dc.contributor.authorIsaksen, Simon
dc.date.accessioned2024-07-01T05:38:05Z
dc.date.available2024-07-01T05:38:05Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractPå bakgrunn av egne erfaringer i praksis ønsket vi å undersøke temaet matematikkangst. I Norge er det generelt lite forskning på matematikkangst, mens det i internasjonal forskning i hovedsak har vært undersøkt hvordan matematikkangst påvirker elevers prestasjoner i matematikkfaget. PISA-undersøkelsen fra 2022 viste at 52% av norske elever svarte at de hadde matematikkangst. Dette gjorde at vårt søkelys ble rettet mot lærerne, da det er de som skal håndtere disse elevene. Vi ønsket å undersøke deres forståelse for matematikkangst og hvordan det påvirket deres håndteringsarbeid. Ved bruk av en kasusstudie med intervju som metode ønsket vi å besvare følgende problemstilling: «Hvordan kan læreres forståelse av matematikkangst påvirke deres tilnærming til undervisning og støtte for elever med matematikkangst?». I dette prosjektet så vi at lærernes forståelse påvirket hvordan de håndterte elever med matematikkangst. Våre funn indikerer at lærerne hadde en lav grad av forståelse for den kognitive dimensjonen av matematikkangst, noe som viste seg å svekke deres håndteringsarbeid. Ved ikke å ha den fulle forståelsen for matematikkangstens to dimensjoner vil ikke lærerne ha tilstrekkelige strategier for å tilrettelegge for elever med matematikkangst.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/33998
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectMatematikkangsten_US
dc.subjectLæreres forståelseen_US
dc.subjectHåndteringsarbeiden_US
dc.subjectKasusstudieen_US
dc.title«Ikke plag meg, ikke spør meg, vær så snill!» - En kvalitativ undersøkelse av sammenhengen mellom læreres forståelse av matematikkangst og deres håndtering av elever med matematikkangst.en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)