Et brettspill om aritmetikkens fundamentalteorem
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/34012Dato
2024-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om bruken av brettspillet Prime Climb på mellom- og ungdomstrinnet. Hensikten med denne studien var å få ett innblikk i hvordan Prime Climb fungerer som en alternativ læringsaktivitet for elever i temaet primtall og faktorisering. Studiens mål er å utforske hvordan Prime Climb kan legge til rette for tallforståelse. På bakgrunn av dette målet utformet vi følgende problemstilling:
Hvordan kan Prime Climb legge til rette for tallforståelse på mellom- og ungdomstrinnet?
For å besvare denne problemstillingen gjennomførte to kasusstudier på 6. og 8. trinn. Vi samlet inn data ved å lage oppgavebaserte intervjuer som ble gjennomført før, og etter spillsekvensene. Videre spilte elevene to runder med Prime Climb som ble filmet og transkribert, før vi avsluttet med et semistrukturert gruppeintervju. Datamaterialet ble analysert gjennom en tematisk analyse som resulterte i elleve funn.
Funnene våre viste at brettspillet Prime Climb la til rette for samarbeid og følelsen av flow. Videre fant vi ut at spillet la til rette for diskusjoner og refleksjoner om primtall og faktorisering. Vi fant i tillegg ut at spillet fremhevet misoppfatninger som oppstå underveis.
Basert på funnene våre kunne vi trekke fem konklusjoner. Den første konklusjonen var at Prime Climb legger til rette for tallforståelse gjennom samarbeid. Den andre konklusjonen vår var at elevene opplever flow underveis i spillsekvensene, som kan fungere som et virkemiddel for å oppnå tallforståelse. Den tredje konklusjonen var at Prime Climb legger til rette for refleksjon og diskusjon rundt primtallenes fundamentale egenskaper og rolle. Den fjerde konklusjonen var at brettspillet legger til rette for faktorisering gjennom farger, og at elevene på ungdomstrinnet benyttet fargene i større grad enn elevene på mellomtrinnet. Den femte konklusjonen var at Prime Climb legger til rette for at elevers misoppfatninger kommer frem, og det oppstår en kognitiv konflikt som kan bidra til å øke elevers tallforståelse.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: