Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNyquist Roksvold, Jan
dc.contributor.authorHustad, Erik
dc.contributor.authorVarhaugvik, Simen
dc.date.accessioned2024-07-03T05:44:30Z
dc.date.available2024-07-03T05:44:30Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om bruken av brettspillet Prime Climb på mellom- og ungdomstrinnet. Hensikten med denne studien var å få ett innblikk i hvordan Prime Climb fungerer som en alternativ læringsaktivitet for elever i temaet primtall og faktorisering. Studiens mål er å utforske hvordan Prime Climb kan legge til rette for tallforståelse. På bakgrunn av dette målet utformet vi følgende problemstilling: Hvordan kan Prime Climb legge til rette for tallforståelse på mellom- og ungdomstrinnet? For å besvare denne problemstillingen gjennomførte to kasusstudier på 6. og 8. trinn. Vi samlet inn data ved å lage oppgavebaserte intervjuer som ble gjennomført før, og etter spillsekvensene. Videre spilte elevene to runder med Prime Climb som ble filmet og transkribert, før vi avsluttet med et semistrukturert gruppeintervju. Datamaterialet ble analysert gjennom en tematisk analyse som resulterte i elleve funn. Funnene våre viste at brettspillet Prime Climb la til rette for samarbeid og følelsen av flow. Videre fant vi ut at spillet la til rette for diskusjoner og refleksjoner om primtall og faktorisering. Vi fant i tillegg ut at spillet fremhevet misoppfatninger som oppstå underveis. Basert på funnene våre kunne vi trekke fem konklusjoner. Den første konklusjonen var at Prime Climb legger til rette for tallforståelse gjennom samarbeid. Den andre konklusjonen vår var at elevene opplever flow underveis i spillsekvensene, som kan fungere som et virkemiddel for å oppnå tallforståelse. Den tredje konklusjonen var at Prime Climb legger til rette for refleksjon og diskusjon rundt primtallenes fundamentale egenskaper og rolle. Den fjerde konklusjonen var at brettspillet legger til rette for faktorisering gjennom farger, og at elevene på ungdomstrinnet benyttet fargene i større grad enn elevene på mellomtrinnet. Den femte konklusjonen var at Prime Climb legger til rette for at elevers misoppfatninger kommer frem, og det oppstår en kognitiv konflikt som kan bidra til å øke elevers tallforståelse.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34012
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectTallforståelseen_US
dc.subjectPrime Climben_US
dc.subjectPrimtallen_US
dc.subjectEukliden_US
dc.subjectAlternativ læringen_US
dc.titleEt brettspill om aritmetikkens fundamentalteoremen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)