«Jeg synes det er gøy å tenke med hodet» - En casestudie om hvordan læreren kan tilpasse matematikkundervisningen i Thinking classroom.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34013Date
2024-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie om hvordan lærere kan tilpasse undervisningen i matematikk med bruk av Thinking classroom. Thinking classroom er et rammeverk for problemløsning og utforskning i matematikk som har økt i popularitet de siste årene. Fagfeltet har lenge diskutert hvilken tilnærming til matematikkfaget som er å foretrekke - tradisjonell eller undersøkende. Samtidig vektlegger de nye læreplanene for matematikk blant annet problemløsning, utforskning og sosial læring. Den nyligste PISA-undersøkelsen viser at nesten en tredel av norske elever presterer på lavt nivå i matematikk samtidig som 10-15 prosent av elevene er høytpresterende. Det store mangfoldet av matematisk kompetanse blant elevgruppen kan gjøre det utfordrende for lærere å tilpasse matematikkundervisningen. Vår interesse for undersøkende undervisning og tilpasset opplæring gjorde at vi ønsket å besvare problemstillingen på hvilke måter kan læreren bruke metoden Thinking classroom til å tilpasse undervisningen for elevene i tillegg til forskningsspørsmålet samsvarer elevenes og lærerens opplevelse av undervisningen med faktisk utbytte. For å svare på disse har vi gjennomført en casestudie med observasjoner, intervju og før- og ettertester i et 7. trinn over en tidsperiode på fem uker. Med utgangspunkt i teori har vi analysert observasjoner og intervju med hjelp av en refleksiv tematisk analyse. Før og ettertesten er analysert med en univariat analyse og presenteres med hjelp av deskriptiv statistikk.
Funnene tyder på at det er lettere å tilpasse undervisningen dersom læreren har planlagt undervisningen nøye og har valgt en oppgave med visse egenskaper. Thinking classroom gir læreren god oversikt for å gi hint og utvidelser til elevene. Gjennom studien virket det som at elevene erfarte flere av Håstein og Werners verdier som kan være en pekepinn på at de fikk tilpasset opplæring. Avslutningsvis tyder funnene våre på at Thinking classroom gir rom for å tilpasse undervisningen til mangfoldet av elevene i et klasserom. Elevene og lærerne har stort sett positive opplevelser av undervisningen i Thinking classroom og før- og ettertestene viser at dette samsvarer med utbytte til elevene som økte sin kompetanse i temaet brøk, desimaltall og prosent.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: