Dragonbox - en alternativ måte å lære likninger?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34021Date
2024-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Solheim, Malin VictoriaAbstract
I mitt mastergradsprosjekt har jeg sett hvordan bruk av det algebrabaserte spillet Dragonbox Algebra 12+ kan påvirke elevers læring i emnet likninger. Bakgrunnen for oppgaven var dårlige resultater på TIMSS innenfor emneområdet algebra, og tidligere forskning på Dragonbox i et amerikansk forskningsprosjekt. Det var derfor interessant å se om det var mulig å få tilsvarende resultater hos norske elever på 8. trinn. Jeg valgte å ha et pragmatisk syn på oppgaven, en såkalt «what works»-metode, og valgte derfor å bruke et mixed methods forskningsdesign, der de kvantitative og kvalitative metodene skulle utfylle hverandre for å bidra til å besvare problemstillingen. Problemstillingen ble som følgende:
I hvilken grad og på hvilken måte kan algebraspillet Dragonbox påvirke elevers læring i emnet likninger?
Jeg startet med innsamling av kvantitativ data, i form av før- og ettertester, med fem ukers mellomrom. Elevene fikk tilgang på Dragonbox etter førtesten, og hadde totalt fire spilløkter på 30 minutter hver, med mulighet for å spille mer på egenhånd, før de så gjennomførte ettertesten. De kvalitative dataene bestod av åtte intervjuer, med en oppgavebasert del der elevene løste baner i Dragonbox, og en likning på papir.
Den kvantitative delen av prosjektet viste at det var signifikante forskjeller (p=0,034) mellom før- og ettertestene, og med en positiv differanse. Dette indikerer at Dragonbox kan påvirke elevenes læring i emnet likninger i en positiv grad. De kvalitative funnene indikerer at progresjon hos elevene har variert, og kan ses på to måter, der elevene spiller baner til de er fullført, og der elever spiller baner med fokus på stjernesamling. Funnene indikerer også at læring i fellesskap kan ha spilt inn på resultatene til den kvantitative delen. Funnene fra det kvalitative intervjuet og den oppgavebaserte delen av intervjuet sammenfaller med funnene fra de kvantitative resultatene, og samlet sett indikerer funnene mine at algebraspillet Dragonbox kan påvirke elevers læring i emnet likninger, men at i praksis bør det inkluderes mer i undervisningen.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: