Hvordan kan Number Talks påvirke klasseromsnormer? En kvalitativ aksjonsforskningsstudie om hvordan Number Talks kan påvirke de sosiale og sosiomatematiske normene i klasserommet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/34067Dato
2024-05-12Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Mathisen, CamillaSammendrag
Gjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt sammenhengen mellom undervisningsmetoden Number Talks og normene i matematikklasserommet. Jeg ønsket å lære mer om hvordan man kunne utvikle normene. Problemstillingen jeg utformet er som følger:
«Hvordan kan bruk av Number Talks påvirke de sosiale og sosiomatematiske normene i klasserommet?».
For å kunne besvare problemstillingen har jeg gjennomført en aksjonsforskningsstudie. Gjennom en periode utførte jeg Number Talks i starten av hver matematikktime. For å samle inn data gjennomførte jeg observasjon av hver økt, og intervju med elevene før, under og etter gjennomføringen av prosjektet. For å analysere datamaterialet gjennomførte jeg tematisk analyse. Det resulterte i seks funn, fordelt på tre kategorier.
Funnene viste elever som deltok mer i timene og var mindre redd for å gjøre feil. De viste også en endring i hva elevene så på som et akseptert matematisk svar, og hva de anså som matematisk effektivt. Til slutt viste funnene en økt glede og motivasjon blant elevene.
På bakgrunnen av diskusjon av funnene kan man si at Number Talks kan påvirke de sosiale og sosiomatematiske normene i klasserommet blant annet ved å gi elevene økt engasjement og motivasjon. Økt engasjement og motivasjon kan endre de sosiale normene, og gjøre at elevene får høyere deltakelse. Man kan også oppleve elever som ikke lengre er redd for å gjøre feil, og har en høyere toleranse for feil. Denne endringen kan påvirke de sosiomatematiske normene. Da kan man oppleve å få en klasse som mener at et akseptert matematisk svar er en løsning du har begrunnet (godt). Man kan også få en klasse som mener at det som er matematisk effektivt er den løsningen du forstår.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: