Hvordan kan en norsk lærerveiledning støtte læreren i utforskende og problembasert undervisning? En mixed method analyse av en norsk lærerveiledning
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/34069Dato
2024-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Kornør, DanielSammendrag
Lærerveiledninger har til hensikt å støtte lærere i planlegging og gjennomføring av undervisning. Tidligere forskning innen feltet har vært begrenset i omfang. I denne studien utfører jeg en kvalitativ innholdsanalyse av en norsk lærerveiledning som er rettet mot elever på 5. trinn. Målet med studien er å adressere følgende problemstilling:
Hvordan kan en norsk lærerveiledning støtte læreren i utforskende og problembasert undervisning?
Den anvendte kvalitative innholdsanalysen er basert på en kombinasjon av kvantitative og kvalitative metoder. Resultatene fra den kvantitative analysen indikerer at lærerveiledningen i stor grad styrer lærer og elevers handlinger, mens den i mindre grad fokuserer på begrunnelser og hensiktene bak disse. I motsetning til dette, avdekker den kvalitative analysen nye aspekter ved lærerveiledningen. Hvert tema i lærerveiledningen introduseres gjennom en gruppediskusjon i klasserommet. Disse diskusjonene anvendes til å aktivere elevenes forkunnskaper før ny kunnskap introduseres. Lærerveiledningen inneholder også oppgaver for utforskende samarbeid. Disse oppgavene legger stor vekt på prosessen med å løse oppgaven, og kjennetegnes av felles diskusjoner som stimulerer til ulike tilnærminger til problemet. Samlet sett fant analysene at boken til en viss grad kan støtte lærer i utforskende og problembasert undervisning.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: