Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorKornør, Daniel
dc.date.accessioned2024-07-04T12:03:03Z
dc.date.available2024-07-04T12:03:03Z
dc.date.issued2024-05-14
dc.description.abstractLærerveiledninger har til hensikt å støtte lærere i planlegging og gjennomføring av undervisning. Tidligere forskning innen feltet har vært begrenset i omfang. I denne studien utfører jeg en kvalitativ innholdsanalyse av en norsk lærerveiledning som er rettet mot elever på 5. trinn. Målet med studien er å adressere følgende problemstilling: Hvordan kan en norsk lærerveiledning støtte læreren i utforskende og problembasert undervisning? Den anvendte kvalitative innholdsanalysen er basert på en kombinasjon av kvantitative og kvalitative metoder. Resultatene fra den kvantitative analysen indikerer at lærerveiledningen i stor grad styrer lærer og elevers handlinger, mens den i mindre grad fokuserer på begrunnelser og hensiktene bak disse. I motsetning til dette, avdekker den kvalitative analysen nye aspekter ved lærerveiledningen. Hvert tema i lærerveiledningen introduseres gjennom en gruppediskusjon i klasserommet. Disse diskusjonene anvendes til å aktivere elevenes forkunnskaper før ny kunnskap introduseres. Lærerveiledningen inneholder også oppgaver for utforskende samarbeid. Disse oppgavene legger stor vekt på prosessen med å løse oppgaven, og kjennetegnes av felles diskusjoner som stimulerer til ulike tilnærminger til problemet. Samlet sett fant analysene at boken til en viss grad kan støtte lærer i utforskende og problembasert undervisning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34069
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectLærerveiledningen_US
dc.subjectDokumentanalyseen_US
dc.subjectMatematikken_US
dc.titleHvordan kan en norsk lærerveiledning støtte læreren i utforskende og problembasert undervisning? En mixed method analyse av en norsk lærerveiledningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)