dc.contributor.advisor | Nordahl-Pedersen, Hilde | |
dc.contributor.author | Ree, Susanne Morales | |
dc.contributor.author | Mørk, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2024-08-07T05:47:44Z | |
dc.date.available | 2024-08-07T05:47:44Z | |
dc.date.issued | 2024-06-02 | en |
dc.description.abstract | Denne oppgaven setter søkelys på hvilke erfaringer og tiltak ledere opplever som vellykkede i arbeidet med å rekruttere, motivere og beholde kunnskapsarbeidere i distrikter. Formålet med vår forskning har vært å utarbeide en konseptuell generalisering til temaet fra et lederperspektiv, som vi og andre i lederstillinger i distriktene kan ha nytte av i kampen om å få tak i tilstrekkelig med arbeidskraft i helse og oppvekstsektoren. Vår problemstilling er: Hva mener ledere i små distriktskommuner i Nord-Norge er suksesskriterier for å rekruttere, motivere og beholde kunnskapsarbeidere i helse og oppvekstsektoren i sine kommuner?
Vår forskning har et kvalitativt forskningsdesign, vi har gjennomført tre digitale fokusgruppeintervju og ett digitalt dybdeintervju. Vi har til sammen intervjuet åtte kommunale ledere innenfor helse- og oppvekstsektoren. Dette har gitt oss rike tilbakemeldinger på deres erfaringer, og hvilke tiltak de benytter seg av for å rekruttere, motivere og beholde kunnskapsarbeidere.
Vi har brukt kunnskapsfremstillinger for begge yrkesgrupper i vår teoretiske tilnærming, den ene som handler om kunnskapsbaserte tiltak for å planlegge, rekruttere og beholde sykepleiere i distrikter og den andre ser på faktorer som fremmer og hemmer at pedagoger blir værende i sine jobber. Funn i kunnskapsoppstillingene og empiri er drøftet og analysert opp mot motivasjonsteori, teorier på ledelse og kompetanseledelse samt teorier som omhandler bosetting og bolyst.
Funn i vår studie viser at en vellykket strategi er å rekruttere lokalt, det er ansatte som ofte blir i jobbene sine. Desentraliserte og fleksible utdanningstilbud for å sikre lokal rekruttering og kompetanseheving er et viktig suksesskriterium. I tillegg er samarbeid med utdanningsinstitusjoner for å tilpasse utdanningsforløp til de spesifikke behovene i distriktene, et suksesskriterium. Samtidig som utøvelse av ledelse er avgjørende i arbeidet med å rekruttere, motivere og beholde kunnskapsarbeidere. Viktige lederoppgaver er aktiv bruk av kompetanseplaner, søke tilskuddsmidler og legge til rette for kompetanseheving og vekst. Gode lokalsamfunn fremheves også som et viktig kriterium for å rekruttere, motivere og beholde kunnskapsarbeidere. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34216 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3906 | |
dc.subject | rekruttere - motivere - beholde - distrikter - lokalsamfunn - strategisk kompetanseledelse - kunnskapsarbeidere - pedagoger - sykepleiere - bolyst - Nord-Norge | en_US |
dc.title | Hva er suksesskriteriene? En studie av lederes erfaringer med å rekruttere, motivere og beholde kunnskapsarbeidere | en_US |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |