dc.contributor.advisor | Ove, Drageset | |
dc.contributor.author | Lauritsen, Ingrid Kristine Liland | |
dc.date.accessioned | 2024-08-23T11:36:45Z | |
dc.date.available | 2024-08-23T11:36:45Z | |
dc.date.issued | 2024-05-14 | en |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en kvalitativ aksjonsforskning hvor formålet er å undersøke problemstillingen "Hvordan vil læreren reflektere rundt og eventuelt endre sin tilnærming til å undervise problemløsende etter deltakelse i et utviklingsarbeid?". I lærerutdanningen og LK20 er utforskning og problemløsning sentralt. Jeg som lærerstudent har savnet praktisk erfaring i å undervise problemløsende og læreren som deltaker i aksjonsforskningen savner mer kompetanse i å undervise problemløsende. Det ble tatt i bruk en egendefinert tilnærming til å undervise problemløsende i denne aksjonsforskningen, bygget på "Make Math Moment 3-Part Framework" og tre praksiser fra Liljedahl. I utførelsen av aksjonsforskningen ble det tatt i bruk observasjon i undervisningen etterfulgt av refleksjonssamtaler i form av ustrukturert intervju for å få et innblikk i refleksjonene til læreren. Til sist ble det gjennomført et semi-strukturert intervju basert på analyse av datamaterialet fra forskningsperioden, som er utgangspunktet for analysen og funnene i denne studien.
Funnene er delt inn i hvilken erfaring læreren sitter igjen med fra forskningsperioden, hvilken påvirkning hen mener det har hatt på elevene og hva læreren mener hen har lært og blitt mer bevisst på. I lærerens refleksjoner kommer det frem ulike utfordringer med å undervise problemløsende, blant annet tilgjengeligheten av læringsmateriell, tidspress og at det er behov for støtte i utviklingsarbeid. I utviklingsarbeidet ble det identifisert positive endringer, blant annet elevenes læringsmiljø og deres disposisjon til matematikk. Det ble observert økt deltakelse, villighet til å dele tanker og ideer, og endret holdning til feiling blant elevene. Aksjonsforskningen har bidratt til tilpasninger i undervisningspraksisen, slik som å tilpasse rutineoppgaver til å bli problemløsningsoppgaver. Studien viser at deltakelse i aksjonsforskning har økt bevisstheten til læreren og bidratt til utvikling av undervisningspraksisen, med håp om økt selvstendighet blant elevene over tid. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34383 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3913 | |
dc.subject | Aksjonsforskning | en_US |
dc.title | Problemløsende matematikkundervisning som utviklingsarbeid | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |