Lek, kreativitet og uteskole i begynneropplæringen: En kvalitativ studie om hvordan arbeidsmetodene lek, kreativitet og uteskole kommer til syne på et utvalg ukeplaner til 2.trinn
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34609Date
2024-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
Denne studien undersøker arbeidsmetodene lek, kreativitet og uteskole og hvordan de kommer fram i et utvalg ukeplaner for 2.trinn. Analysen omfatter 12 ukeplaner fra tre strategisk utvalgte skolers 2.trinn over en fireukersperiode. Ukeplanene innholdsanalyseres gjennom fem analyseprosesser som tar for seg de tre arbeidsmetodene lek, kreativitet og uteskole, med særlig fokus innenfor norskfaget. Analysene viser at de tre skolene i ulik grad uttrykte disse arbeidsmetodene, og i ulike sammenhenger. I de teoridrevne analysene fant vi tilfeller av lek og lekpregete aktiviteter ved alle tre skoler. De teoridrevne analysene fikk oss til å stille spørsmål om det vi klassifiserte som lekpregete aktiviteter vil oppleves som lek utfra elevenes perspektiv. Selv om noe kan klassifiseres som lek utfra en teoretisk analyse, betyr det ikke at de som utfører aktiviteten vil si at det er lek.
Resultatet i denne studien viser at det er viktig at en er bevisst over hva og hvordan innholdet på ukeplanen er utformet og formidlet. Vi ønsker at denne studien skal være med på å bidra til at flere ledere, lærere og pedagoger i skolen skal tenker over sitt bruk og andres bruk av ukeplanen som dokument i skolen.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: