Show simple item record

dc.contributor.advisorSundelin, Marit L.
dc.contributor.advisorWillumsen Bjørndal, Kristin Emilie
dc.contributor.authorSandør, Hanne
dc.contributor.authorFokkes, Maike
dc.date.accessioned2024-09-10T04:08:03Z
dc.date.available2024-09-10T04:08:03Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractDenne studien undersøker arbeidsmetodene lek, kreativitet og uteskole og hvordan de kommer fram i et utvalg ukeplaner for 2.trinn. Analysen omfatter 12 ukeplaner fra tre strategisk utvalgte skolers 2.trinn over en fireukersperiode. Ukeplanene innholdsanalyseres gjennom fem analyseprosesser som tar for seg de tre arbeidsmetodene lek, kreativitet og uteskole, med særlig fokus innenfor norskfaget. Analysene viser at de tre skolene i ulik grad uttrykte disse arbeidsmetodene, og i ulike sammenhenger. I de teoridrevne analysene fant vi tilfeller av lek og lekpregete aktiviteter ved alle tre skoler. De teoridrevne analysene fikk oss til å stille spørsmål om det vi klassifiserte som lekpregete aktiviteter vil oppleves som lek utfra elevenes perspektiv. Selv om noe kan klassifiseres som lek utfra en teoretisk analyse, betyr det ikke at de som utfører aktiviteten vil si at det er lek. Resultatet i denne studien viser at det er viktig at en er bevisst over hva og hvordan innholdet på ukeplanen er utformet og formidlet. Vi ønsker at denne studien skal være med på å bidra til at flere ledere, lærere og pedagoger i skolen skal tenker over sitt bruk og andres bruk av ukeplanen som dokument i skolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34609
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3908
dc.subjectBegynneropplæringen_US
dc.subjectUkeplaneren_US
dc.subjectNorsken_US
dc.subjectHolistisk læringssynen_US
dc.subjectLeken_US
dc.subjectKreativiteten_US
dc.subjectUteskoleen_US
dc.titleLek, kreativitet og uteskole i begynneropplæringen: En kvalitativ studie om hvordan arbeidsmetodene lek, kreativitet og uteskole kommer til syne på et utvalg ukeplaner til 2.trinnen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)