Erwerb von Gesprächskompetenz durch schulischen Fremdsprachenunterricht - ein erreichbares Ziel?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/3513Dato
2011-05Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Claussen, Solveig MarieSammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg temaet spontan språkbruk i fremmedspråksundervisninga. Utgangspunktet er kompetansemålet i læreplanen som går ut på at elevene skal kunne "delta i enkle, spontane samtalesituasjoner" på Nivå I og "delta i samtaler om ulike temaer og aktuelle emner" (Nivå II).
Følgende spørsmål tas opp: - Hvilke tanker gjør tysklærere seg om dette kompetansemålet i forhold til egen undervisning? - Er målet oppnåelig? - Hvilke faktorer har innvirkning på hvorvidt målet kan realiseres gjennom fremmedspråksundervisninga?
Gjennom kvalitative intervju med tysklærere har jeg lokalisert hvilke utfordringer lærerne opplever i forhold til det å skulle fokusere på spontan interaksjon i tysktimene. Det viste seg at både de lærerne som målretta integrerte kompetansemålet i undervisninga og de som i mindre grad gjorde det, underviser under lignende forhold og møter lignende utfordringer. Alle de intervjuede lærerne var også godt kvalifiserte og muntlig kompetente. Det som likevel skilte dem, var deres holdninger til kompetansemålet og hvorvidt de trodde det var et realistisk mål. I denne oppgaven vil jeg derfor argumentere for at "problemet" ikke ligger i kompetansemålet selv eller i rammeforholdene lærerne underviser under, men i lærernes syn på hvorvidt målet er oppnåelig.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2011 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: