dc.contributor.advisor | Bertheussen, Bernt Arne | |
dc.contributor.author | Adolfsen, Sivert Johan | |
dc.date.accessioned | 2024-10-29T05:05:28Z | |
dc.date.available | 2024-10-29T05:05:28Z | |
dc.date.issued | 2024-06-03 | en |
dc.description.abstract | I denne studien har jeg undersøkt hvordan Hertz kan tilpasse seg og opprettholde konkurransekraft i møtet med en fremvoksende konkurranse fra bildelingstjenester. Problemformuleringen undersøkes på bakgrunn av den interessante påvirkningen disruptive konsepter kan ha på den tradisjonelle bilutleiebransjen, hvor nyere bildelingsaktører som Getaround og Hyre introduserer innovative forretningsmodeller som utfordrer etablerte aktører som Hertz.
For å studere problemformuleringen har jeg benyttet en kvalitativ tilnærming, ved å gjennomføre en casestudie av Hertz. Jeg har intervjuet nøkkelpersonell i selskapet, for å få innsikt i hvordan Hertz oppfatter og svarer på utfordringer og muligheter som oppstår ved de nye konkurrentene.
Funnene fra studien viser at Hertz anser det omfattende nettverket av utleiestasjoner og den sterke merkevaren som viktige konkurransefortrinn. Nettverket gir en geografisk tilgjengelighet og fleksibilitet som er utfordrende for nye bildelingstjenester å imitere. Merkevaren, som er bygget opp over mange år, gir kunder tillit til selskapets evne til å levere kvalitet og pålitelighet. Disse elementene viser seg å være avgjørende for arbeidet med å beholde konkurransekraft i et skiftende marked.
Videre kommer det frem strategiske tilpasninger fra Hertz, for å forsøke å opprettholde posisjonen som markedsleder i Norge. Dette inkluderer innføring av teknologiske løsninger som selvbetjente utleiemaskiner og testing av et nøkkelløst system, som ligner på systemene flere bildelingstjenester bruker. Innovering og videreutvikling gjøres med utgangspunkt i å forenkle kundereisen og møte forbrukernes forventinger til tilgjengelighet i et marked hvor tjenestetilbudene stadig forbedres.
Hertz har et eget bildelingskonsept de har driftet i flere år. Grunnet manglende lønnsomhet på deling av personbiler, har de nedskalert konseptet til kun varebiler. Selskapets tilpasning til denne fremvoksende konkurransen baseres derfor på en forbedring og videreutvikling av tjenestene sine. De har en stor kundegruppe gjennom et bredt utvalg av tilbud innen tradisjonell bilutleie, i tillegg til å tilby deling med varebiler. Ved å utnytte konkurransekreftene, forsøker de å være best i segmentene de allerede opererer i, for å forbli det foretrukne valget innen leie av bil. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/35356 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3901 | |
dc.subject | Disruptiv innovasjon | en_US |
dc.subject | Delingsøkonomi | en_US |
dc.subject | Konkurransefortrinn | en_US |
dc.subject | Bildeling | en_US |
dc.subject | Bilutleie | en_US |
dc.title | Hvordan kan Hertz tilpasse seg og opprettholde konkurransekraft i møtet med den fremvoksende konkurransen fra bildeling? | en_US |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |