Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSydnes, Are
dc.contributor.advisorKim, Tae-Eun
dc.contributor.authorJohnsen, Sofie Horn
dc.date.accessioned2024-12-05T05:05:06Z
dc.date.available2024-12-05T05:05:06Z
dc.date.issued2024-05-31en
dc.description.abstractFjernstyrt koordinering av lufttrafikk er implementert og driftes idag på 11 lufthavner i Norge. Organisering av norsk luftfart tilknyttet kortbanenettet og den norske geografien har gjort uttesting av fjernstyrt teknologi egnet. Formålet med studiet er å belyse tematikken i et sikkerhetsperspektiv gjennom kobling mellom teknologi og menneske. Dette studiet omhandler fjernstyrt tårntjenestes påvirkning på kommunikasjon, informasjonsdeling og situasjonsforståelse i luftfart, hvor disse faktorer leder til beslutningsgrunnlag under flyoperasjoner. Studiet er gjennomført som kvalitativt casestudie, hvor primærdata kommer fra intervju og feltobservasjon. Det ble gjennomført femten semistrukturerte intervju, med piloter fra Widerøe, AFIS-fullmektig på RTC og Avinor Flysikring. Ti observasjonsflyvninger ble gjennomført. Gjennom to forskningsspørsmål belyses problemstillingen: Hvordan påvirker RT piloters grunnlag for å fatte beslutning under flyoperasjoner? Funn fra studiet viser at informasjonsdeling og kommunikasjon mellom AFIS-fullmektig på RTC og piloter er tilnærmet lik som ved konvensjonelle tårn, og informasjonen og fraseologien er standardisert. Samtidig tyder funnene på at lokalkunnskapen trolig er minsket i overgangen til RTC som ser ut til å sette økte krav til pilotene for å etterspørre enhetsspesifikk informasjon. Funn viser at RT påvirker pilotenes og AFIS-fullmektigs situasjonsforståelse til det bedre på bakgrunn av ny teknologi på RTC. Den nye teknologien gjør at AFIS-fullmektig kan formidle og oppdage flere faktorer, som igjen gjør at pilotene i større grad kan opprettholde en god situasjonsforståelse. Det forutsetter at AFIS-fullmektig opprettholder og utvikler sin mentale modell og evner å videreformidle informasjonen på en slik måte at pilotene kan bruke informasjonen i sin vurdering. Informasjonsdeling, kommunikasjon og situasjonsforståelse er faktorer som har påvirkning på piloters beslutningsgrunnlag. Gjennom studiet fremkom det at lokalkunnskap i overgangen til RT er lite utforsket i faglitteraturen. For piloter og AFIS er dette temaet imidlertid sentralt for å ivareta sikkerheten.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/35894
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSVF-3920
dc.subjectSituasjonsforståelseen_US
dc.subjectLuftfarten_US
dc.subjectRemote technologyen_US
dc.subjectKommunikasjonen_US
dc.subjectInformasjonsdelingen_US
dc.subjectFjernstyrt teknologien_US
dc.subjectRemote tower controlen_US
dc.subjectKortbanenetten_US
dc.titleRemote Towers påvirkning på piloters beslutningsgrunnlagen_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)