Er det en sammenheng mellom utenlandsadopterte barns tilknytning og trivsel i barnehage?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/3600Dato
2011-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Sylvarnes, Kirsti LinakerSammendrag
Denne masteroppgaven forsøker å gi svar på problemstillingen om det er en sammenheng mellom utenlandsadopterte barns tilknytning og trivsel i barnehage. Problemstillingen er belyst gjennom teorier, faglitteratur og aktuelle undersøkelser. Det er rimelig å anta en sammenheng mellom tilknytning og trivsel.Jo mer trygg tilknytning for barnet, dess større sannsynlighet for trivsel, og jo mer utrygg tilknytning, dess større sannsynlghet for mistrivsel.
De fleste utenlandsadopterte barn tilpasser seg den nye familien og utvikler seg bra. Noen adoptivbarn strever med tilknytningsvansker som kan være relatert til skifte av omsorgspersoner. Adoptivfamiliene kan ha beskyttelsesfaktorer som god omsorgsevne og stabilitet. Dette kan bidra til trygg tilknytning og forebygge vansker.
Bowlby og Stern viser at tilknytning er en egenskap hos barnet hvor relasjoner og samspill er sentral. Barn med trygg tilknytning har gode erfaringer med mors sensitivitet, trygge base og rollemodell. Barn med utrygg tilknytning kan ha dårlige tilknytningserfaringer. Avvisning og manglende samspill fra mor kan bidra til barnets negative atferd. Dette kan forstås som atferdsvansker og spesialpedagogiske tiltak iverksettes. Ainsworths observasjonsmetode fremmedsituasjonen brukes for å registrere barnets atferd.
Trivsel som er en individuell følelse forstås i sammenheng med livskvalitet. Livskvalitet er uavhengig av personens kultur og levestandard. Personer som ikke trivsel kan oppleve mistrivsel.
Undersøkelser fra barnehagen viser at høy kvalitet og kortere dager i barnehagen bidrar til trygg tilknytning. Trivselsfaktorer er barnas sosiale liv, trygghet, barns innflytelsesmulighet og foreldrenes tilfredshet med barnehagen. Undersøkelser om adoptivbarn viser at den første tiden i familien er viktig, og mindre psykososiale vansker hos barnet bidrar til trygg tilknytning.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2011 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: